Ung & Lovande 2021 har direktsänts från Västerås Konserthus. Fem duos tävlade om att få en Sverige-turné i pris. I denna biennal, som var den sextonde i ordningen, utsågs Duo Julia & Theo till vinnare – Theo Hillborg, saxofon och Julia Isaksson, piano.

Helgen i Västerås bjöd på ljuvligt vårväder och inne på konserthusets stora scen blommande kammarmusiken ut med unga och lovande musiker.

De fem konserterna, såväl som den avslutande prisceremonin, presenterades av Kammarmusikförbundets ordförande, Kajsa Wejryd.

Som på förra biennalen 2019, var det Västmanlands landshövding Minoo Akhtarzand som delade ut priset – ett diplom med juryns motivering.

Juryns motivering

“Med ett naturligt artisteri som väcker nyfikenhet och vidgar lyssnarnas vyer, bjuder Duo Julia & Theo på musik som rör sig sömlöst mellan genrerna. Framträdandet genomsyras av en charmfull kommunikation musikerna emellan, såväl som med publiken.”

Årets finaljury bestod av gitarristen Mats Bergström, Kammarmusikförbundets vice ordförande Boel Adler, Christofer Ekströmer, producent på Västmanlandsmusiken, Andreas Baur, producent på Musik i Syd samt publikens röst – det vill säga  Kammarmusikföreningarna i landet.

Duo Julia & Theo tar emot priset från landshövding Minoo Akhtarzand. Foto: Jonas Bilberg

Om vinnarna

Theo Hillborg, saxofon och Julia Isaksson, piano, började spela tillsammans 2017, under sin studietid på Royal Academy of Music i London. Båda är födda 1996.

Julia har fortsatt sina studier i London med masterutbildningen, hon studerar även Interpretation Diplom, på Musikhögskolan i Malmö. Theo har flyttat hem till Sverige; han gör sin masterutbildning vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Duo Julia & Theo har redan utvecklat en stor repertoar och framträtt både i Storbritannien och i Sverige. Duon blandar ofta genrer som folkmusik, jazz, klassisk och modern musik. Tonsättare som Chick Corea, Astor Piazzolla och Takashi Yoshimatsu ingick i vinnarnas konsertprogram.

Turné i pris

Tillsammans med diplomet och motiveringen får Duo Julia & Theo även hösten 2022 en landsomfattande turné i pris.

Publiken kan då – för det får vi väl ändå verkligen hoppas – uppleva musiken, och duons charmfulla samspel, med applåder på plats.

Text: Jörgen Wade