Kammarmusikbiennalen Ung & Lovande 2021 går av stapeln i Västerås Konserthus helgen 17-18 april. Fem duos tävlar om att få en landsomfattande turné i pris. Ung & Lovande har funnits sedan 1992. Några av de artister som medverkat under tidigare biennaler är Martin Fröst, Malena Ernman, Weberkvartetten och förra biennalens vinnare Duo Winiarski/Carron. Årets biennal arrangeras endast som onlineevenemang.

Kammarmusikförbundet bildades 1983 för att samla landets kammarmusikföreningar och ta tillvara deras intressen. Som en del i verksamheten har förbundet satsat på kammarmusik med yngre musiker.

Ung & Lovande började 1992 i Skinnskatteberg, redan då i samarbete med Västmanlandsmusiken. Efter två tävlingsomgångar förlades biennalen till Västerås och har sedan fortsatt där. Detta år med skillnaden att biennalen kommer att streamas, med juryn som enda sittande publik.

Födda tidigast 1991

Ung & Lovande vänder sig till unga musikstuderande i ensembler från duo och uppåt. De sökande till Ung och Lovande 2021 är födda tidigast 1991 och studerar på musikhögskola på masternivå. Maximalt fem deltagande grupper väljs ut från inspelningar till finalen.

– Inför årets tävlingsomgång anmälde sig 24 ensembler. En jury lyssnade på bidragen utan att vare sig se eller ha någon vetskap om vilka som spelade. Många bidrag höll mycket hög klass, så juryn fick vara extra noga med att utse de fem duos som gick till final, säger förbundets ordförande, Kajsa Wejryd.

Turné i pris

Årets finaljury består av gitarristen Mats Bergström, Kammarmusikförbundets vice ordförande Boel Adler, Christofer Ekströmer, producent på Västmanlandsmusiken, Andreas Baur, producent på Musik i Syd samt publikens röst – det vill säga  Kammarmusikföreningarna i landet.

Den vinnande ensemblen får en landsomfattande turné i pris. Vinnare av Ung & Lovande 2019 var Duo Winiarski/Carron från Kungliga Musikhögskolan. Trots pandemin förra året spelade duon på 25 platser i Sverige, från Malmö i söder till Hudiksvall i norr. Västmanlandsmusiken och Musik i Syd delar på uppdraget att ordna turné 2022 med den vinnande ensemblen.

– En fantastisk möjlighet för de unga musikerna att komma ut i Sverige och spela. Det har även visat sig att inte bara vinnaren utan alla tävlande får engagemang efter Ung & Lovande, säger Kajsa Wejryd.

Streamat evenemang

Kammarmusikbiennalen Ung & Lovande arrangeras i Västerås Konserthus 17-18 april. Evenemanget kommer att streamas. Biennalen riktar sig främst till alla kammarmusikföreningar runt om i landet, men streamingen av konserterna är även öppen för allmän publik.

Text: Jörgen Wade

Läs mer om tävlingsbidragen.

Evenemanget i kalendariet.