I år är det som bekant Musikens år i samband med Kungl. Musikaliska Akademiens 250-årsjubileum. Helena Sul har kontaktat jubileumsproducenten Max Låke med nyfikna frågor om kommande festivalen Svensk Musikvår och akademiens tankesmedja Unga tankar om musik.

Max Låke är klarinettist från början och gick solistlinjen på Musikhögskolan. Han har spelat i blås- och militärorkester och kommer från musikkårstraditionen i Blekinge. Numera är han verksamhetsledare för akademiens tankesmedja Unga tankar om musik och jubileumsproducent för Kungl. Musikaliska Akademiens 250-årsfirande.

Max Låke. Foto: Urban Wedin

Akademiens ungdomsförbund

Unga tankar om musik är en tankesmedja med cirka 40 medlemmar mellan 25 och 40 år. Det är ett nätverk som vill driva en utåtriktad verksamhet samt vara en påverkande kulturpolitisk kraft.

– Tankesmedjan är som vårt ungdomsförbund. Det är akademiens sätt att spana in i framtiden, säger Max Låke.

Den mest centrala verksamheten i Unga tankar om musik är seminarier och möten där gruppens samtliga medlemmar träffas och utbyter erfarenheter och idéer för att förbättra och stimulera musiklivet. Man ansöker om medlemskap och sitter i 4 år. Under dessa fyra år kan det då handla om allt från att anordna seminarier, träffa politiker eller påverka chefer till att bara mötas över genregränser och lära sig av varandra.

– Vi strävar efter mångfald och en nationell spridning. Vi har medlemmar från Jokkmokk i norr till Malmö i söder, säger Max Låke.

Svensk Musikvår 17-27 mars

Svensk Musikvår är en festival för svensk nutida konstmusik och arrangeras i Stockholm under 10 dagar i mars. Årets festivalprofil är 250-årsjubilerande Kungl. Musikaliska Akademien. I samarbetet med akademien vill festivalen fokusera på det musikaliska nyskapandet och verksamhet som bidrar till att lägga grunden för kommande generationer svenska musiker, musikskapare och lyssnare. Flera av Akademiens ledamöter medverkar själva i festivalens konserter och har varit delaktiga i det konstnärliga urvalet för årets konsertprogram.

– Bland annat ingår Unga Tankar om musik med ett stort projekt som heter ”Sjungande barn”. Ny musik för ungas röster ingår i programmet. Det handlar om att lyfta barnens röst och sång, säger Max Låke.

Alla evenemang under Svensk Musikvår kommer att direktsändas på festivalens webbsida och kommer finnas tillgängliga att ses i efterhand.

Text: Helena Sul
Rubrikbild: Elias Gammelgård

Läs mer om:
Unga tankar om musik
Svensk Musikvår
Jubileumskalendariet (som ständigt fylls på med nytt innehåll)