Den 7 februari är det 150 år sedan Wilhelm Stenhammar föddes. Flera evenemang har varit planerade dagarna kring födelsedagen, men har flyttats fram till hösten. Stenhammar kommer att uppmärksammas under året, flera av arrangemangen inom ramen för Musikens år – Kungliga Musikaliska Akademien firar ju 250 år. Vi har varit i kontakt Wilhelm Stenhammar-sällskapet och Göteborgs Pianofestival för att höra vad som är på gång detta jubileumsår 2021.

Wilhelm Stenhammar (1871-1927) var en av sin tids förnämsta svenska pianister, en av våra mest betydande tonsättare och invald i Kungliga Musikaliska Akademien. Efter studier i Stockholm och Berlin (1887−93) blev Stenhammar en av förgrundsgestalterna i Stockholms musikliv innan han blev utsedd till chefdirigent för Göteborgs Symfoniker 1907-1922.

Flera evenemang som symposium, föreläsningar, konserter har sedan länge planerats att sammanfalla med 150-årsdagen, men har dessvärre, som så mycket annat i dessa tider, fått skjutas på. Många av de olika hyllningarna skulle ha ägt rum i Göteborgs Konserthus, där för övrigt en av konsertsalarna har jubilarens namn.

Vid Stenhammars grav på hans födelsedag

Wilhelm Stenhammar-sällskapet är inblandad i flera aktiviteterna under året. Bland annat skulle sällskapet, tidigare i januari och de kommande dagarna, ha olika arrangemang tillsammans med Kungl. Musikaliska Akademien, Högskolan för Scen och Musik och Göteborgs Kammarmusikförening.

– Vi hade ju storstilade planer med två utställningar, ett Stenhammarsymposium, möten och konserter. Men vi har nu flyttat allt till andra veckan i november, säger Anders Wikström som är ordförande för Stenhammar-sällskapet.

Men ett av arrangemangen ska sällskapet ändå genomföra eftersom det arrangeras utomhus. Wilhelm Stenhammars gravsten finns i det sydöstra hörnet av Mariebergskyrkogården i stadsdelen Majorna, intill Gråberget på en gräsbeklädd kulle under ett vackert oxelträd. Gravstenen är enkel och avskalad helt enligt Stenhammars önskan att graven skulle höra ihop med den fria känslans i hans musik.

Sällskapet kommer att samla sina medlemmar och promenera till graven på födelsedagen.

– Tyvärr blir det ingen sång av vokalensemblen som det var tänkt. Men ensemblens ledare, Magnus Wassenius, kommer att ta med en filmkamera. Vi medverkar genom att tända ljus och lägga blommor på graven. Sedan kommer ensemblen spela in ett par sånger och lägga till i filmen i efterhand. Tanken är att även sonsonen Carl-Wilhelm Stenhammar ska hålla tal, men även det känns lite tveksamt just nu, säger Anders Wikström.

Göteborgs pianofestival och Helena Sul med Stenhammar

Även Helena Sul, grundare och konstnärlig ledare för Göteborgs Pianofestival, och styrelseledamot i Kammarmusikförbundet, kommer uppmärksamma Stenhammar under året.

– Tidigare i höst samarbetade jag med fem kreativa personer på Kulturverkstan om Stenhammars liv i folkbildningssyfte. Vi vill nå ut till nya målgrupper och göra Stenhammar relevant i en nutida kontext.

Arbetet har bland annat mynnat ut i en hemsida som kan sökas med namnet Who is Stenhammar? Där hittar den nyfikne videokonstverk, fakta, spellistor och till och med yoga med Stenhammar.

Göteborgs Pianofestival, som fick flytta delar av sitt 10-års jubileum förra sommaren till kommande sommar anordnar en pianotävling för unga pianister med musik av svenska tonsättare, där Stenhammars pianoverk ingår. Stenhammars romanser kommer också framföras i en av festivalens konserter, allt i samarbete med Kungl. Musikaliska Akademien.

– I dagarna runt Stenhammars födelsedag skulle jag ha hållit en föreläsning med kopplingar till Stenhammar och Beethoven, detta tillsammans med kulturskribenten Magnus Haglund. Men evenemanget har ställts om till november, säger Helena Sul.

Vi får säkerligen anledning att återkomma med fler nyheter och artiklar om Stenhammar detta Musikens år.

Text: Jörgen Wade

Mer om Stenhammar:

”Stenhammar i Göteborg” av Magnus Haglund

Klassiska podden om Stenhammar.

Göteborgs Kammarmusikförening kommer arrangera ett Stenhammarjubileum 20 april.

Länk till hemsidan “Who is Stenhammar?” och till Göteborgs Pianofestival.

För de hängivna fansen rekommenderas Wilhelm Stenhammar-sällskapet, som på olika sätt främjar och fördjupar kunskapen om Stenhammar och hans musik.

_ _ _