Frontside i Göteborg klingade även i dessa tider. Temat kretsade kring musikens kraft att överleva i alla möjliga situationer sedan urminnes tider. Festivalen överlevde denna gång som en streamad variant, med sammanlagt sex konserter, och responsen var god från publik såväl som press. Vi har kontaktat Frontside som frikostigt delade med sig av erfarenheterna att arrangera festival under pågående pandemi.

Den årliga kammarmusikfestivalen Frontside genomfördes för tredje gången. Och detta alltså, trots pandemin. Sex livestreamade sändningar från i första hand Älvsborgs kyrka med musik av Wilhelm Stenhammar, Carl-Axel Hall, Bengt Lundin, Paula af Malmborg Ward och Palle Dahlstedt. Dessutom hade festivalen en länk till Prag där den förnämliga Zemlinskykvartetten spelade musik av Bedrich Smetana. Ett av festivalens nyckelverk, starkt knutet till temat, att låta musiken ljuda och lysa, var den franske tonsättaren Olivier Messiaens Kvartett vid tidens ände. Konserten var en del av invigningen av festivalen på 80-årsdagen då verket uruppfördes.

Festivalens fick fin respons från publik såväl som press.

–Vi är mycket glada över fina ord och omdömen. Det stärker oss i vårt arbete och är en bekräftelse på att vi är på rätt väg med vår festival. Recensenterna från GP och DN har följt oss sedan starten för tre år sedan och har tidigare deltagit på plats. I år deltog de, liksom publiken, via streaming, säger Marielle Korend Larsson, som har hand om kommunikation och media.

Svärmar av regnbågar lyste upp

I en av de fina recensionerna nämns att ”Svärmar av regnbågar lyste upp Göteborgs mörka himmel”, vilket kan vara svårt att att bildmässigt få ihop för den som inte hade tillfället att ta del av festivalen via sin skärm.

– Det är Olivier Messiaens sjunde sats ur Kvartett vid tidens ände för klarinett, violin, cello och piano som åsyftas, förklarar Karin Dornbusch, som är konstnärlig ledare och som även medverkade i stycket med klarinett. Satsen heter heter ”Fouillis d’arcs-en-ciel, pour l’Ange qui annonce la fin du Temps”, det vill säga ”En svärm av regnbågar, till ängeln som tillkännager tidens ände”. Verket skrevs under fruktansvärda förhållande i ett fångläger under andra världskriget. Det enormt känslostarka verket beskriver ilska, största förtvivlan men även kärleken till livet, naturen och den kristna tron med det ljusaste hopp. Färger var mycket centralt i Messiaens liv och skapande. Han var synestet, det vill säga han såg olika färger beroende på vilka harmonier han hörde. Till exempel skriver han själv i pianonoterna vid något tillfälle ”orange-blåa ackord”.

Karin Dornbusch.

Även om publikens applåder uteblev från de tusentalet personer som klickade sig in på de olika konserterna under festivalhelgen, så har responsen varit god.

– Publiken kommenterade konserterna i realtid på Facebook och vi har också mottagit mejl i efterhand. Överväldigande positivt och mycket få hade tekniska problem. Dessa berodde troligtvis på den egna uppkopplingen i hemmet, säger Marielle Korend Larsson.

En av fördelarna med att streama konserterna är att publiktillströmningen ökar efter varje dygn, eftersom det fortfarande går att se konserterna på Frontsides Facebooksida.

– Invigningskonserten hade flest tittare under festivalen, men nu börjar de övriga konserterna komma ikapp, säger Marielle.

Förberedelserna

Förberedelserna inför en streamad konsert skiljer sig så klart på många sätt från ett fysiskt arrangemang. Fronsides bidragsgivare godkände festivalens upplägg innan festivalen och trots att publikintänkterna uteblev ser festivalens ut att gå runt.

–  Vi har fått generösa gåvor från vår publik under och efter festivalen, likaså har donationer gjorts från några privatpersoner som följer oss.

Marielle Korend Larsson.

En annan del som skiljer sig från de fysiska arrangemangen är värdskapet och välkomnandet av publiken. Veckorna innan festivalstarten presenterade Fronside de olika konserterna och den konstnärliga tanken på hemsidan och Facebook.

–  Vi spelade  in presentationsfilmer inför varje konsert där våra musiker och Karin fick berätta lite mer om sitt musicerande och om musiken under festivalen. Vi gjorde även en käck, mycket enkel instruktionsfilm, för att guida publiken att hitta länkarna till konsterna.

Förberedelserna med tekniken var också viktigt att tänka på och att ha ett körschema minut för minut för alla inblandade parter.

– Det är även viktigt med ”teknik” som förstår den konstnärliga tanken och det konstnärliga upplägget. Som arrangör måste du ha en förmåga att ge lite mer än endast en sändning. Vi hade förmånen att ha med detta i både ljud, bild och sändning, säger Marielle.

Kammarmusiken – Nätskurkar 1-0

Det finns alltså åtskilliga utmaningar med att arrangera konserter online. Förutom att nå publiken med information om festivalprogrammet, att få tekniken att hålla hög klass för en optimal konsertupplevelse och att skapa en intimitet med publiken trots avståndet så gällde det även att hålla koll på livesändingen i realtid under konserten.

– Vi hade 78 attacker med falska länkar som uppmanade till klick på en köplänk. Vi var förberedda men det är ändå obehagligt när denna företeelse dyker upp på skärmarna. Ingen i vår publik blev drabbad och skurkarna lämnade efter någon timme. Kammarmusiken – Nätskurkar 1-0, säger Marielle.

Streamad festival även nästa år?

Sammantaget är Frontsides erfarenheter att arrangera streamad festival positiva och på frågan om de tänker fortsätta arrangera festivalen online nästa år, även om det då går att ha publik på plats som vanligt, är svaret tveklöst Ja

– Det är inte säkert att vi kan streama alla konserter, eftersom det är en rätt hög extra kostnad. Men det är definitivt ett bra komplement till live-konserter. Streamingen möjliggör för vår publik i andra delar av Sverige och världen att fortsätta delta och följa oss.

Text: Jörgen Wade

Omslagsbild: Malin Broman, Karin Dornbusch, Jakob Koranyi och Simon Crawford-Phillips framför Olivier Messiaens Kvartett vid tidens ände. Foto: Marielle Korend Larsson.