Kungliga Musikaliska Akademien firar 250 år nästa år. Tillsammans med hela Sverige arrangeras ett Musikens år. 2021 kommer musiker och sångare, orkestrar, organisationer, och institutioner från norr till söder att bidra till firandet genom små och stora insatser utöver det vanliga. Allt samlas i ett späckat jubileumsprogram med musiklivets framtid i fokus.

– Vi vill vara en motor och ett stöd i arbetet för ett levande musikliv i hela vårt land och ser fram emot ett år av utveckling och samarbete”, säger Susanne Rydén, preses i Kungliga Musikaliska Akademien, i ett pressmeddelande.

I samarbete med över 50 musikorganisationer och andra betydelsefulla aktörer runt om i Sverige kommer jubileumsåret att fyllas av en lång rad evenemang. Alla har en anknytning till akademiens verksamhet eller en grundidé som handlar om framtiden för det svenska musiklivet.

Kungliga Musikaliska Akademien vill att musikens år 2021 ska ge ny kraft och nytt driv att arbeta vidare för vår bransch som är så hårt drabbad av pandemin.

– Förberedelserna har pågått i flera år och äntligen kan vi nu gå ut med nyheten om att vi trots den osäkra situationen för kulturbranschen kommer att gå samman med stora delar av musiklivet och genomföra en av våra största satsningar för musikens roll i samhället någonsin” säger Fredrik Wetterqvist, ständig sekreterare i Kungl. Musikaliska Akademien.

Se presentationsvideo om Musiken år på Facebook.