Här en höstlig hälsning från vår ordförande Kajsa Wejryd. Om förändrade restriktioner, Ung & Lovande och hoppet om att musiken ska få lysa upp i en mörk och märklig tid.

November, grått, mörkt, en lukt av nyplöjd åker, tyst men också en tid att vara inne, läsa, skriva, tänka efter och lyssna på musik. Så känns det för mig i dessa dagar, medan andra är mitt i dagar fulla av arbete, planering, oro och ovisshet.

För två veckor fick vi besked om att publiknivån på offentliga arrangemang skulle höjas från 50 till 300 sittande personer från och med månadsskiftet – ett efterlängtat besked. Vi har på olika sätt hört av oss till Kulturdepartementet och Kulturrådet för att få lättnader i restriktionerna. Sen gick det en vecka och det stramades åt igen i vissa regioner. Vi måste förhålla oss till de rekommendationer som gäller, samtidigt som vi också tar vara på de möjligheter som ändå står till buds. Nu i höst har jag varit på några fina konserter med god efterlevnad. Den allra största behållningen är glädjen att få höra levande musik igen och samma glädje upplever jag hos artisterna. Musiken lever och berikar!

Kajsa Wejryd hemma i sin trädgård, under bokträdet.

Eftersom bilden av pandemins utbredning förändras från dag till dag och restriktionerna med den, ber jag er att ta ansvar för att följa de bud som råder, när ni arrangerar konserter och annat.

Ung & Lovande är igång på två sätt. Vår vinnarduo Kristina Winiarski och Pontus Carron har snart avslutat sin turné genom landet och bjudit våra föreningar på musik av högsta klass. Vi har njutit! Stort tack till er! Samtidigt är vi inne i förberedelserna inför nästa biennal i Västerås den 17-18 april nästa år. Vi är glada över det stora intresset, hela 24 ensembler har anmält sig! En första jury träffas om några dagar för att lyssna och gallra. Så spännande det ska bli!

Under hösten har de flesta av våra hundra medlemsföreningar blivit kontaktade av någon av oss i styrelsen eller av Vanessa på kansliet. Vi genomför en stor intervjuundersökning för att ta reda på hur ni ser på Kammarmusikförbundet och vad ni förväntar er av oss, samt också höra hur ni har det i föreningarna och hur ni ser på framtiden. Själv har jag varit i kontakt med femton föreningar, en återstår. Det är så intressant att höra hur ni ser på oss i förbundet och allra mest att höra vad som pågår över landet. Jag är imponerad av allt engagemang och all tid som ni ägnar åt kammarmusiken. Vi kommer att rapportera mer och ge tid åt sammanställningen vid vårt årsmöte.

Med detta vill jag önska er en fin höstmånad, då musiken kan få lysa upp och ge energi i dessa märkliga, mörka tider.

Kajsa Wejryd, ordförande