Spelrum, som vid bildandet 1963 hette Kammarmusikföreningen i Falun, jubilerar i år. Ett urval av alla artister som Faluborna kunnat njuta av genom åren är Lars Roos, Staffan Scheja, Kungsbacka Pianotrio, Frydénkvartetten, Kerstin Avemo, Francisca Skoogh, Håkan Hagegård och Eric Ericsons Kammarkör. Även konserter med tidigare Ung & Lovande-deltagarna Martin Fröst och Weberkvartetten har arrangerats av föreningen, likväl som Duo Winiarski/Carron (bilden ovan) som gästade Nybrokyrkan 2020.

Ordförande i Spelrum sedan 15 år är Anne Pettersson och hon har varit medlem i föreningen än längre. Namnändringen till Spelrum gjordes för flera år sedan i hopp om att locka till sig yngre publik. Föreningen har ett mycket givande samarbete med Musikkonservatoriet i Falun. Skolans elever, som samarbetar med Tonsättarskolan på Gotland, avslutar traditionsenligt Spelrums program varje säsong.

Spelrums ordförande Anne Pettersson välkomnar publiken. Foto: Jörgen Wade

– Musikeleverna uruppför delar av programmet som de sedan ska framföras på festivalen Ljudvågor på Gotland. När eleverna sedan går vidare och skapat sig karriärer återvänder de inte sällan hem till Falun för att spela hos oss. Det knyter liksom ihop säcken mellan det lokala och de större sammanhangen. Det är roligt att vi har kunnat hålla liv i den traditionen, säger Anne Pettersson.

Under den fortsatta jubileumssäsongen 23/24 kommer föreningen gästas av Höör Barock, Wirénkvartetten, Duo DahlinAgnas och i maj avslutas alltså programmet traditionsenligt med att det ges spelrum till Ungt & nyskrivet med Musikkonservatoriet Falun.

Grattis Spelrum 60 år!

Omslagsbilden: Nybrokyrkan i Falun, oktober 2020. Kristina Winiarski och Pontus Carron framför nykomponerad musik av Molly Kein. Detta under Ung & Lovande-turnén. Foto: Jörgen Wade

Läs tidigare artikel från 2020: Spelrum för Ung & Lovande i Falun