I år är det 150 år sedan en av Sveriges främsta tonsättare föddes. Med Kungl. Musikaliska Akademien och Hugo Alfvénfonden i spetsen för firandet arrangeras konserter, samtal, boksläpp och konstutställningar. Detta för att skapa en musikalisk helhet kring denna älskade allkonstnär. Självklart vill även vi vara med och fira melodimästaren med det folkloristiska anslaget.

Tonsättaren, violinisten, dirigenten och målaren Hugo Alfvén föddes 1 maj 1872 i Stockholm. I stora delar av sitt liv var han verksam i Dalarna. Han var bland annat dirigent för Siljansbygdens körförbund och bildade Siljanskören. De sista åren bodde Hugo Alfvén i Tibble utanför Leksand.

Hugo Alfvén i Tibble.

Bland alla evenemang under jubileumsåret är Tobias Lunds nya biografi Speltoken Hugo Alfvén och rosens klang ett av de viktigaste. Biografin publiceras i Kungl. Musikaliska Akademiens skriftserie och släpps vid en Alfvénkonsert med Uppsala kammarorkester under ledning av Paul Mägi i Uppsala Konsert & Kongress den 24 mars.

Tobias Lund tolkar en rad av Alfvéns större verk som musik om världen och människans vanskliga plats i den. Starkast och uthålligast sjunger Alfvén om sinnlighetens, kärlekens och sexualitetens förmåga att hela en brusten värld, åtminstone tillfälligt. Författaren visar också att Alfvéns musikskapande var intimt förbundet med internationella trender inom litteratur, bildkonst och livsåskådning, förmedlade av vänner som Ellen Key, Karl-Erik Forsslund, Alice Nordin, Verner von Heidenstam och Carl Milles.

Ett urval av aktiviteter under jubileumsåret:

• 24 mars – Uppsala kammarorketser under Paul Mägi spelar Alfvén, bland annat Symfoni nr. 1 på Uppsala Konsert och Kongress. Solist: Sofie Asplund. Även bok-release för Tobias Lunds bok ”Speltoken: Hugo Alfvén och rosens klang”.
  • 1 maj – Hugo Alfvéns födelsedag firas med konsert, allsång och tårta på Alfvéngården i Tibble.
  • 1 maj – Invigning av ”Hugo Alfvén – Konst och musik” på Prins Eugen Waldemarsudde i Stockholm med verk av Alfvén och samtida konstnärer.
  • 1 maj – BIS släpper en skiva med Alfvéns romanser och pianoverk i medverkan av Elin Rombo och Peter Friis Johansson.
  • 6-7 maj – Dalasinfoniettan under Christoffer Nobin ger konsert med bland annat Alfvéns Elegi och En bygdesaga i Uppsala universitetsaula samt i Leksands kyrka. Solist: Ida Falk Winland.
  • 2 juli – Alfvéndagen vid Alfvéngården i Tibble: konsert, stipendie-, pris- och medaljutdelning.
  • 3 september – Körsångens dag: Körförbundet uppmanar körer i Sverige att sjunga en Alfvénsång samtidigt kl. 12.00.
  • 13-14 oktober – Institutionen för musikvetenskap vid Uppsala universitet planerar en seminarieserie om Hugo Alfvén.
  • 15 oktober – Konsert i Uppsala universitets aula med Akademiska kapellet, Allmänna Sången, La Cappella, Orphei Drängar, Uppsala Akademiska Kammarkör, Uppsala Blåsarsymfoniker och Uppsala University Jazz Orchestra.
  • 17-23 oktober – Lund Choral International Festival uppmärksammar Alfvéns körmusik i medverkan av bland andra Orphei Drängar.
  • 19 november – Sing along Alfvénkonsert med Radiokören under Cecilia Rydinger på Berwaldhallen i Stockholm.
  • 1 och 3 december – Malmö Symfoniorkester under Patrik Ringborg spelar bland annat Alfvéns Bergakungen.