I slutet av förra året arrangerade Sollefteå Musiksällskap en gratiskonsert för bebisar 0-1 år. Bland annat fick de jollrande bebisarna höra Haydns Divertimento och Björnen sover framfört av Nordiska Blåsarkvintetten. KammarmusikNytt har varit i kontakt med sällskapets ordförande Ulla Thorsell Östlund för att få veta mer. Hur upplevde publiken konserten? Kommer det att arrangeras fler bebiskonserter?

Ulla Thorsell Östlund har varit ordförande Sollefteå Musiksällskap i nio år. Sällskapet bildades 1942 och som många andra av kammarmusikföreningarna i landet hade sällskapet i början en egen ensemble. Numera är det endast den arrangerade delen som utgör verksamheten. Förutom kammarmusik har även jazz och folkmusik varit ett en del av programutbudet de senare åren.

Kristina Sturk och Nordiska Blåsarkvintetten på Sollefteås bibliotek.

För första gången, i november förra året, arrangerades det en kammarkonsert för bebisar. En unik händelse inte bara i Västernorrland. Att spela högkvalitativ kammarmusik riktad till målgruppen 0-1 år lär vara sällsynt även i övriga delar av landet och världen. På en grön matta i Sollefteås bibliotek hade tretton krälande och jollrande bebisar samlats tillsammans med mammor, pappor och morföräldrar. Detta framför sångledaren Kristina Sturk och Nordiska Blåsarkvintetten.

– När Haydns Divertimento började spelas vände bebisarna blickarna mot musikerna. De satt helt stilla i de vuxnas famnar och fascinerades av musiken, säger Ulla Thorsell Östlund.

Sångledaren Kristina Sturk, som även agerade lekledare, hade ett stort blått tyg som bebisarna fick ta tag i för att göra ett stormande hav. Barnen fick även röra sig i takt till Björnen sover och uppleva Blinka lilla stjärna under en stjärnhimmel.

– Det var en mycket lyckad konsert. När Brahams Ungerska danser spelades, och barnen hissades upp i luften av mamman, hördes förtjusta skratt. Konserten var en upplevelse även för de vuxna och kvintetten verkade njuta lika mycket som barnen.

Barnen hissas upp till Brahams Ungerska danser.

I Sollefteå Musiksällskaps vårprogram 2022 är inga fler bebiskonserter inplanerade, men i början av april blir det åter gratis kammarmusik på Sollefteås bibliotek, då med blockflöjt och marimba, för familjer med barn från 6 år.

–  När vi samarbetar med biblioteket, står de för hyreskostnaden. Därför kan vi bjuda på dessa gratiskonserter, som inte är så dyra. Eftersom vi köper produktionerna från Musik Västernorrland, är de redan subventionerade, säger Ulla Thorsell Östlund.

Bebiskonserten med Kristina Sturk och Nordiska Blåsarkvintetten har även ägt rum i Timrå och Njurunda.

Text: Jörgen Wade
Foto: Ulla Thorsell Östlund