Denna sommar reste fyrtiofyra medlemmar från publikföreningen Musikens vänner i Sundsvall med färjan till den årliga Kammarmusikfestivalen på Åland. Det blev ett varmt välkomnande, frukostkvartar i strålande solsken, flera konserter och stående ovationer för en tillrest stråkkvartett från Spanien. Lennart Åkermark, Musikens vänners ordförande och tillika styrelseledamot i Kammarmusikförbundet, berättar om en lyckad resa över Bottenviken. En gruppresa utomlands. I dessa tider. Hur blev det ens möjligt?

Restriktionerna lättade lagom till årets festivalsommar. Jämfört med förra sommaren har fler Kammarmusikfestivaler ägt rum med publik på plats – Sandviken, Båstad, Lövstabruk, Järna, Nordic Song Festival i Trollhättan och Göteborgs Pianofestival i Göteborg.

Musikens Vänner i Sundsvall var extremt tidigt ute att boka biljetter till sitt val av festival – Katrina Kammarmusikfestival på Åland. Biljetterna förbokades till och med innan det fanns något spikat festivalprogram. Bokningen av resan gav föreningen något att se fram emot. Och det lite utmanande och nervkittlande i att boka en gruppresa i karantänstider bidrog till att hålla verksamheten igång.

–  Trots att vi sänkte medlemsavgiften under medlemsåret 20/21 tappade vi många medlemmar under pandemin. Vi behövde göra något snabbt för att hålla igång verksamheten, så vi började planera in olika evenemang framåt i tiden, med hopp om att restriktionerna förhoppningsvis skulle lätta och att medlemmarna skulle hitta tillbaka. Och vi ville gärna ordna en resa som en extra morot, säger Lennart Åkermark, som blev ordförande för Musikens vänner förra året, när pandemin var som värst.

Cuarteto Quiroga från Spanien, innan resan till Åland. Foto: Josep Molina

– Via mitt uppdrag på Kammarmusikförbundet hade jag kommit i kontakt med Katrina Kammarmusik. Resan till Åland verkade trots allt vara rimlig att göra. Fyra timmar med buss från Sundsvall till Grisslehamn och sedan två timmar med färja. Inreseförbudet till Finland planerades att hävas den 26 juli, ett par veckor innan festivalstart, säger Lennart Åkermark.

Glädjande nog tyckte även fyrtiofyra medlemmar att det lät som en god idé. Att programmet ännu inte var satt, när festivalbiljetterna bokades, var inte något som oroade, med violinisten Cecilia Zilliacus som konstnärlig ledare kunde kvalitén ändå garanteras.

Att korsa gränsen

Kravet för att åka till Finland var färdigvaccination med intyg, inte heller det något problem, eftersom alla som anmält sig tillhörde de tidiga prioriteringsgrupperna.

Dessutom fick föreningen vind i seglen när deras krisstödsansökan till Statens Kulturråd gick igenom. Resan var inte beroende av krisstödet, alla medlemmar hade betalt för sin resa, men lite av stödet användes ändå, som exempelvis att hyra en större buss för att kunna åka på ett mer smittsäkert sätt.

Det såg ut att kunna fungera. Men ändå. Skulle gränserna verkligen öppna?

Och när de öppnade, skulle de hinna stängas igen?

– Vi satt som på nålar och följde pandemins utveckling varje dag för att höra om nya restriktioner. Den första augusti, veckan innan vi skulle åka, började det pratas om deltavarianten. Detta på grund av att en massa finländska supportrar som hade varit i Sankt Petersburg och sett EM-fotboll återvände hem, vilket fick smittspridningen att öka.

Festivalen

Men till Åland kom de alltså. Och eftersom Musikens Vänner därmed hade visat att det går att åka över gränsen och dessutom, med denna bedrift, ha säkrat halva publikintäkten till många av festivalens programpunkter fick de så klart ett mycket varmt välkomnade.

Cuarteto Quiroga på Katrina Kammarmusikfestival. Foto: Privat

– Katrina Kammarmusiks ordförande Barbro Sundback tog emot oss i lagtingets plenissal i Mariehamn. Hon har tidigare varit talman och politiker i hela sitt liv och gjort väldigt mycket för kulturen på Åland. Hon berättade även om öns självstyre och efter välkomnandet åkte hon med oss på en sightseeing-runda i bussen, säger Lennart.

Katrina Kammarmusikfestival arrangerades denna sommar för 22:a gången. Temat var “På egna ben”. Benen som åsyftas är Ålands egna. För 100 år sedan, 1921, beslutades om öns självstyre. Festivalen inspirerades av detta och innehöll musik från Åland liksom från andra självstyrelseområden, såsom Färöarna, Skottland, Katalonien och Baskien.

Konstnärliga ledaren Cecilia Zilliacus och pianisten Bengt Forsberg vid en frukostkvart i strålande solsken. En dagligen återkommande kvart där festivalprogrammet blev presenterat. Foto: Privat.

– En av höjdpunkterna var en fantastisk konsert med den internationellt erkända och prisade stråkkvartten Cuarteto Quiroga från Spanien. Kvartetten var de enda artisterna som spelade hela sin konsert med munskydd, andra guldkorn på festivalen var vår svenske pianist Bengt Forsberg och cellisten Kati Raitinen. Kyrkan där konserten spelades hade restriktioner på att endast ta in hundra personer. Eftersom vi hade bokat i förväg så utgjorde vårt gäng hälften av publiken, säger Lennart.

Hemma igen

Musikens vänner gästade festivalen i tre dagar. Det var en mycket lyckad resa, många pratar om att återvända nästa år.

Resan och övriga inplanerade aktiviteter under året har också fått till följd att medlemsantalet i föreningen nu har ökat.

– Vi har bestämt oss för att höja medlemsavgiften igen. Förra året var vi nere på 128 medlemmar, men nu räknar vi med att vara uppe i 200 medlemmar snart. Detta mycket tack vare Kulturrådets krisstöd. Det var välinvesterade pengar från staten. Efter Åland har vi gjort ännu en kortare bussresa och vi har fler evenemang på gång, säger Lennart.

Musikens Vänner vill gärna göra en liknande resa nästa sommar, kanske till festivalen i Båstad eller till Sandviken som ligger ännu närmare. Och som styreleledamot i Kammarmusikförbundet vill Lennart Åkermark också lobba för att arrangera liknande resor för Kammarmusikförbundets medlemmar.

– Vi behöver planera för att allt öppnar upp och locka publiken att våga gå på konserter igen. Hitta tillbaka helt enkelt! Jag tror det finns ett uppdämt behov av att ses, uppleva och resa. Det behöver ju inte var så långt. Sommaren i Sverige har flera intressanta och vackra platser att åka till för oss som gillar kammarmusik.

Text: Jörgen Wade