Här en hälsning från Kajsa Wejryd till Kammarmusikförbundets medlemmar. Hon delar med sig av tankar och funderingar kring sommaren som varit, kommande digitala och fysiska träffar och ett kammarmusikliv som ligger i startgroparna.

Det börjar bli höst. Har ni varit fysiskt på någon konsert under sommaren? Hur många blev det? Har ni i föreningarna haft några konserter eller andra arrangemang ännu?

För min del har det blivit tre konserter och de har verkligen förgyllt tillvaron. Alla gläds åt att få träffas och att möta livs levande musiker. Det blev en konsert i Botaniska trädgården i Uppsala med Malena Ernman och Mats Bergström och en konsert i Karmansbo smedja, där Stockholm Brass Quintet överröstade den mörka, tunga inomhusmiljön och regnets smatter på plåtttaket. Fina upplevelser! I lördags kunde vår förening i Skinnskatteberg ta del av ”Salongen” – om kvinnor i gränszoner, då och nu.

Det känns som att vi är på gång. Vi kan inte lämna pandemin bakom oss ännu, men de flesta av oss är fullvaccinerade vid det här laget och vi kan känna oss tryggare och börja planera mera.

Kammarförbundets styrelse har bjudit in till digitala medlemsträffar nu i september. De första hölls i lördags och de återstående två genomförs den 18 september. Vi stämde av läget i de deltagande föreningarna och fick synpunkter på idéer inför nästa Ung & Lovande. Några märker av en viss rädsla eller försiktighet kring de första konserterna, andra inte. Välkomna att anmäla er till nästa omgång!

Det planeras också regionala arrangörsträffar i Trollhättan och Skellefteå. Då är flera arrangörsförbund inblandade och det ska bli ett givande utbyte, precis som det var i Malmö förra året. Anmälningstiden är kort, så anmäl er direkt. Allt utom resan till och från arrangemanget är betalt! Mer info finns i en nyhet här på hemsidan!

Ja, nog ligger vi i startgroparna. Lycka till, ta vara på möjligheten att tänka nytt och njut av att få uppleva livs levande musik igen!

/Kajsa Wejryd, Ordförande Kammarmusikförbundet