I början av mars bjöd Kammarmusikförbundet in till regionala digitala träffar för första gången. Sammanlagt 21 föreningar deltog. Ämnet för träffarna var hur pandemin har påverkat föreningarnas arbete och hur det planeras för en återgång till ett mer normalt kammarmusikliv. Träffarna gav mersmak. Det planeras för fler träffar i höst.

Träffarna leddes av ordförande Kajsa Wejryd. Även andra av förbundets ledamöter samt Vanessa Labañino på kansliet deltog. Ekonomiskt har de föreningar som var med på träffarna inte drabbats särskilt mycket av pandemin. Beviljade anslag har i regel fått behållas. Flera föreningar kunde turligt nog genomföra två till tre konserter under hösten och Ung & Lovande-turnén kunde genomföras med tre undantag. Många föreningar har provat att strömma konserter med gott resultat. Strömningen verkar ha kommit för att stanna.

Fler liknade träffar med olika teman kommer att arrangeras i höst. Det kommer dessutom att arrangeras regionala träffar med de övriga förbunden, liknande de som Kammarmusikförbundet genomförde i Malmö, i februari förra året. Dessa kommande träffar blir i Trollhättan och Skellefteå. Mer om tidpunkten och anmälan kommer senare.

Föreningarna som deltog Kammarmusikförbundets första digitala träffar var:
Kammarmusikens vänner Allhelgonakyrkan, Stockholm
Skinnskattebergs kammarmusikförening
Gävle Kammarmusikförening
Kulturföreningen Katrina, Åland

Bilden ovan är från det digitala årsmötet 2020.