Musik och teater i Lapplands inland, förkortat MOTILI, är en paraplyorganisation med föreningar från fem små kommuner i Lappland som skapar ett brett och kvalitativt musikutbud, där kammarmusiken är en stor del. Bland annat har Duo KeMi, som deltog i Ung & Lovande 2009, gästat dessa trakter. Lennart Åkermark ringde upp föreningens ordförande, Suzanne Sellin, för att få veta mer om hur föreningen startade och vad den betyder för bygden. Det blev ett engagerat och underhållande samtal.

Upprinnelsen till MOTILI var 1984 när Norrlandsoperan, den regionala institutionen i Västerbotten, startade den så kallade Inlandsslingan. Fem små kommuner kunde till ett subventionerat pris arrangera fyra kvalitativa konserter per år. Avtalet med Norrlandsoperan gällde de fem inlandskommunerna Vilhelmina, Åsele, Dorotea, Lycksele och Storuman. 2005 sökte kommunerna bidrag från Kulturrådet för att utveckla slingan, vilket ledde till att Kulturrådet ville ha ett möte.

Suzanne Sellin. Foto: Privat

Hej Suzanne Sellin, vad blev resultatet av mötet?

Det resulterade i att MOTILI bildades som paraplyorganisation med egen styrelse där jag blev ordförande. Vårt riktmärke är att ha sex turnéproduktioner per år och minst två för skolan och en för äldreomsorgen. Sedan bildandet, 2005, har vi haft inte mindre än 200 produktioner och cirka 1000 konserter.

Finns alla fem kommuner som var med och grundade MOTILI fortfarande kvar, trots besparingar under senare år?

Åsele har tyvärr lämnat, de fick inga kommunala bidrag och gick ur. Istället har vi fått in Sorsele så nu är vi fem igen. I Sorsele kommun bor det drygt 2500 personer på en yta av Blekinges storlek. Vilhelmina har ungefär 6800 invånare. Totalt i de fem kommunerna bor det 28600 personer fördelat på en yta om 338 kvadratmil. Så det är ju ingen stor folkmängd här uppe. Vi har i tre kommuner fjälldalar med stora orter som har skolor upp till högstadiet och de vill också ha sin del av kakan. Men jag brukar säga att om Sorsele får 10 personer till en konsert, så går det att jämföra med flera fullsatta konserthus i Stockholm. Här i Vilhelmina, där jag bor, har vi en lokal som tar 100 personer. Vi kan även sätta ut 30 extra stolar och det är ganska ofta som vi sätter ut dem.

Åker publiken mellan kommunerna och besöker varandras konserter?

Ja, det händer till och med att det kommer publik från andra grannkommuner som inte ingår i MOTILI, vilket såklart är jätteroligt. Doroteabor kommer ofta till Vilhelmina, för här har vi möjlighet att göra större arrangemang. Men vi kan inte ha några konserter under skotersäsongen. Då kommer ingen.

Var arrangerar ni era konserter?

Vi har många olika lokaler och väljer lokal efter arrangemang. Som exempel arrangerar vi i Vilhelmina konserter som kräver en bra flygel, en sådan har vi här i Östgården. Och när skotersäsongen är över, ja, då kan vi arrangera konsert i Skrivargården i Marsliden också. Vi har ju helt fantastiska konsertlokaler här uppe. Inte minst under sommarhalvåret. Jag minns till exempel för några år sen när Duo KeMi, som var med i Ung & Lovande, spelade i Svannäs Gårdskyrka som ligger precis vid Volgsjön. En helt magisk konsert med fullsatt kyrka. Och när Sainkho Namtchylak, en strupsångerska, stod på scenen i Dikanäs, då kom det till och med folk från Lycksele. Tack vare vår samverkan i MOTILI har vi fått gästande musiker från hela världen. Nu under pandemin märker vi att folk verkligen är svältfödda på musik och kultur. Jag tror det kommer att explodera publikt när vi kommer igång igen.

Skrivargården i Marsliden. Foto: Privat

Vad tror du MOTILI betyder för invånarna i kommunerna?

Det betyder mycket! Det kulturella utbud som vi presenterar är i stort sett det enda man får till fjällkommunerna. Vi har ju en bredd från klassisk musik till jazz och folkmusik men även andra genrer. Vi försöker ha en bredd på repertoaren så att alla hittar nåt. En devis som vi har jobbat efter i alla år kommer från före detta ordföranden i Storuman, Runa Fransson, som sa: ”Vi ska vara så breda att om det finns en enda person som älskar harpmusik, så ska den personen en gång i sitt liv få lyssna på en harpkonsert hemma hos oss”.

Svannäs gårdskyrka vid Volgsjön. Foto: Privat

Tack Suzanne för samtalet! Jag hoppas vi ses på årsmötet och biennalen i Västerås i april…?

Ja, vi brukar vara en till två stycken från MOTILI som är med den helgen. Det är alltid trevligt, men på middagarna sitter varje förening ofta var och en för sig. Jag efterlyser lite fler aktiviteter i mindre grupper så att vi kan dela med oss mellan föreningarna och lära känna varandra bättre. Och vi vill absolut inte missa Ung & Lovande, det är det bästa med Kammarmusikförbundet.

Suzanne Sellin, i samtal med Lennart Åkermark