Örebro Kammarmusikförening startade sin verksamhet 1994. Linn Elvkull har varit föreningens ordförande sedan 2015. Linn Elvkull, tidigare anställd i Svenska Kammarorkestern, är sedan augusti rektor i Betelkyrkans musikskola. Hon ingår i Wirénkvartetten, som är en stråkkvartett, hon håller föreläsningar om musikhistoria och undervisar i viola och violin. Linn är dessutom mycket uppskattad för sina bakverk i samband med kammarmusikföreningens konserter. Konserterna arrangeras i Betlehemskyrkan, som ligger lite utanför centrum, cirka 15 minuters gångväg från Örebro Konserthus. KammarmusikNytt har kontaktat Linn Elvkull inför arrangemanget av den kommande konserten “Barocka kvinnor”.

________

Hej Linn! Hur ser ert höstprogram ut?

Vi har endast en konsert kvar i höst och det är ”Barocka kvinnor”. Det ska bli jätteroligt! Vi hade egentligen planerat en workshop för sångelever från Kulturskolor och folkhögskolor dagen innan, men har tyvärr fått ställa in det på grund av coronan.

Det har ju nyligen öppnats upp för 300 personer i publiken, hur förhåller ni er till det?

Vi kanske öppnar upp för 60 personer till nästa konsert, men inte mer eftersom vi vill vara försiktiga. I vår hoppas jag att detta med 300 personer i publiken har stabiliserat sig, då kommer vi att ta in så många vi kan med en meter mellan varje person. Det kommer ändå inte att kunna bli fler än 60-70 personer.

Betlehemskyrkan i Örebro. Foto: Linn Elvkull

Hur har detta pandemiår påverkat er förening?

Konserten i oktober, med studenter från programmet för kammarmusik, blev inställd eftersom någon i gruppen var smittad. Vi har även fått ställa in två konserter i våras. Wirénkvartettens konsert ”Valborg Aulin-jubileum” blev flyttad till början av september då vi gjorde två konserter för att få mer plats till publiken. Vi hade en anmälningsadress där publiken fick boka plats och de fick ett swishnummer för att betala inträdet. När vi kommit upp i 46 platser öppnade vi upp för en konsert till där vi fick 40 anmälda. Vi var mycket nöjda med det. Publiken behövde bara säga sitt namn och vi prickade av dem på listan. Det var inte någon trängsel.

Livestreamar ni era konserter?

Nej, det har vi inte gjort och vi har inte funderat på det.

Är det någon särskild konsert som du vill lyfta i ert program för våren?

Det ska bli jättespännande att höra Mauritz Agnas ensemble som spelar kammarmusik inspirerat av både barock och jazz. Även Curious Chamber Players som spelar helt nyskriven musik ska bli spännande. Vi är så glada att vår publik känner sig trygga med våra program och det går bra att erbjuda även modern musik. Här ser vi också chansen att möta en yngre publik eftersom vi tror att den mer moderna musiken tilltalar yngre musikintresserade. Jag har kontakt med en student på Musikhögskolan som gett tips om hur vi kan locka studenter och yngre publik till våra konserter.

Linn med sina bakverk. Foto: Göran Hülphers

Vad är Linns Afternoon tea?

Jag tycker att det är så roligt att baka och har länge haft en hemlig dröm om ett eget café. När jag blev ordförande i kammarmusikföreningen såg jag möjligheten att ha caféet där. Jag brukar baka 7-8 sorters kakor och även ha rågsmörgåsar med ost och grönsaker, uppställt som en buffé. Till första caféet 2015 kom det 17 personer, men efter några månader hade vi närmare 100 gäster. Det har varit så ända fram tills Coronan kom. Det har blivit ett så trevligt koncept med fika en timma innan konserten. Vi ser att publiken uppskattar det och tycker om att träffas. Nu i Coronatider får publiken förboka fika och så läggs beställningarna på ett fat som ställs ut vid borden. Det går bra det också.

Text: Jörgen Wade

_________

Barocka Kvinnor: Christina Larsson Malmberg – sopran, Catalina Langborn – barockviolin och Jonas Nordberg – lutor

Barocka Kvinnor, en konsert med och av Operabyrån lyfter fram bortglömda kvinnliga tonsättare från drottning Kristinas tid: Barbara Strozzi, Francesca Caccini, Isabella Leonarda, Antonia Bembo och Elisabeth Jacquet de la Guerre. Under föreställningen varvas musiken med berättelser ur tonsättarnas dramatiska livsöden.

Konserten Barocka Kvinnor äger rum i Betlehemskyrkan i Örebro, 15 november kl 16.00.