Musikaliska, Blåsarsymfonikerna och Länsmusiken i Stockholm har en ny styrelseordförande, Ingela Lindh. Styrelseledamoten Sverker Gawell har utsetts till VD fram tills det att en mer permanent lösning av VD-tjänsten är på plats.

Nya styrelseordförande Ingela Lindh är utbildad arkitekt och har en lång bakgrund inom Stockholms stad. Hon har bland annat verkat som stadsbyggnadsdirektör vid Stockholms Stadsbyggnadskontor, stadsdirektör i Stockholm, VD Stockholms Stadshus AB och VD på Stockholmshem. Ingela Lindh har varit ordförande för Kungliga Musikhögskolan, är ledamot i ett antal styrelsen och har ett antal rådgivningsuppdrag.

Sverker Gawell VD och Ingela Lindh Styrelseordförande.

Sverker Gawell är utbildad civilekonom och har verkat inom scenkonsten i över 40 år. Under åren 2003-2015 var han VD för Örebro Konserthus med Svenska Kammarorkestern. Sverker Gawell har varit administrativ direktör och vice vd på Stockholms stadsteater och haft ledande positioner vid Uppsala stadsteater och Kungliga Operan samt styrelseuppdrag i Folkoperan, Svensk Scenkonst och Opera på Skäret.

Nyheten gick ut i pressmeddelande från Musikaliska i juni.