Privat musikmuseum firar hundraårsjubileum.

I Stockholm finns något så ovanligt som ett privat musikmuseum – Stiftelsen Musikkulturens Främjandes museum. Stiftelsens ändamål är att vara ett institut för musikvetenskaplig undervisning och forskning. Museet bygger på officeren och vinhandlaren Rudolf Nydahls omfattande samlingar av musikalier av olika slag.

Här finns över 500 intressanta, till viss del unika instrument. Ett av de mest spektakulära är en flygel, som Frédéric Chopin ägt och spelat på. Annars anser man på museet, att de många manuskripten, bland dem en samling på runt 2 000 noter i tonsättarnas handskrift, är det viktigaste. Det är heller inte vilka tonsättare som helst som finns representerade i samlingen: här finns originalnoter skrivna av bland andra Beethoven, Chopin, Mozart och Schubert. Här finns också en samling originalbrev från flera tonsättare, bland dem över hundra skrivna av Georges Bizet. Museet innehåller dessutom ett musikbibliotek med böcker och tryckta noter och ett stort bildarkiv. 

Allt detta intresserar naturligtvis forskare, som regelbundet kommer till museet för att studera samlingarna, men även allmänt musikintresserade personer är välkomna, även om öppettiderna är begränsade. Guidade visningar anordnas torsdagar klockan 11.00 och 12.00. I museets förhållandevis små lokaler, på Riddargatan 35 – 37 i Stockholm, anordnas också konserter. 

Morsarv blev museistiftelse

Rudolf Nydahl, 1882 – 1973, var egentligen kapten i kustartilleriet men studerade också musik vid Pariskonservatoriet. 1916 övertog han sin mors vinhandel, men den fick han inte behålla så länge, för när Vin- och Sprit AB bildats, då under namnet AB Spritcentralen, måste han redan 1919 sälja verksamheten dit. Nydahl investerade pengarna i fastigheter och 1920 grundade han Stiftelsen Musikkulturens Främjande, som den 22 januari i år kunde fira sitt hundraårsjubileum.

På hundraårsdagen hade man förstås anordnat en konsert och en utställning med originalnoterna till de verk, som framfördes på konserten, bl.a. Chopins välkända etyd c-moll op. 10:12, den så kallade ”Revolutionsetyden”. Till jubileet hade det också tagits fram en bok, där stiftelsens första hundra år dokumenterats.

Efter Rudolf Nydahls död övertog hans son, advokaten Robert Nydahl, ledningen för stiftelsen och museet. Nu leds verksamheten av tre intendenter, Göran Grahn, som är museichef, Robert Holmin, som bland annat har hand om fotografering av instrument och manuskript, och Edward Klingspor, som sköter internationella forskningsärenden med mera.

Text: Calle Friedner

Bilden ovan: Hämtad från Stiftelsen Musikkulturens Främjandes hemsida

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.  Lär dig mer