Sveriges största kammarmusiktävling avgörs i Västerås Konserthus 6-7 maj. En av landets mest framstående kammarmusiker är ett nytt namn i årets jury.
– Ingen lätt uppgift, men jag ser verkligen fram emot att höra alla talangfulla musiker, säger violinisten Bernt Lysell.

Ung & Lovandes nye jurymedlem är själv en prisad legend inom svensk musikliv. Sedan 1991 är Bernt Lysell ledamot av Kungl. Musikaliska Akademien och 2020 tog han emot en av Akademiens främsta utmärkelser, medaljen för Tonkonstens Främjande. Han mottog medaljen för sin över trettioåriga karriär som förste konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester och Kungl. Filharmonikerna, där han i hög grad medverkat till de båda orkestrarnas klangliga och konstnärliga utveckling.

Foto: Tina Axelsson

Inom kammarmusiken har Bernt Lysell haft en betydelsefull roll i att vårda och utveckla repertoaren som primarie i Lysellkvartetten och arbetet i Uppsala Kammarsolister, där han fram till 2020 var verksam som violinist och violast. Numera är han frilansande kammarmusiker i många olika sammanhang.

– Kammarmusik är för mig det mest fantastiska, utmanande och upplyftande som tänkas kan. Otto Kyndel som var min lärare på Kungliga Musikhögskolan var en stor inspirationskälla, säger Bernt Lysell.

Bernt Lysell har suttit i juryn i flera sammanhang så som andra tävlingar i kammarmusik, i violin och även dirigering, dessutom har han suttit med i flera sökningar till orkestrar. Även om han är ny i juryn för Ung & Lovande har han följt biennalen genom åren.

– Visst har jag det, så många fantastiska ensembler har deltagit, som exempelvis Winiarski/Carron och Yggdrasil för att nämna några.

I juryn för Ung & Lovande ingår även Boel Adler, Kammarmusikförbundet, sångerska och välkänd röst i P2, Christian Sundewall, producent Musik i Syd, Christofer Ekströmer, producent Västmanlandsmusiken, samt en samlad röst från landets kammarmusikföreningar.

– Det blir inte någon någon lätt uppgift att utse en vinnare, men jag ser verkligen fram emot att höra alla talangfulla musiker, säger Bernt Lysell.

Text: Jörgen Wade

Mer om evenemanget Ung & Lovande, 6-7 maj i Västerås Konserthus, fri entré!