Biennalen Ung & Lovande har arrangerats sedan 1992 och är Sveriges största tävling i kammarmusik. Tävlingen riktar sig till unga musikstuderande på masternivå. Utifrån inskickade inspelningar, anonyma för urvalsjuryn, har nu fem ensembler från landets musikhögskolor valts ut att delta i finalen 2023.

– Det blir en kvintett, en kvartett, två trios och en duo som deltar. Jag ser fram emot att se och höra den unga kammarmusiken i Västerås Konserthus till våren, säger Kajsa Wejryd, Kammarmusikförbundets ordförande.

2021 års vinnare av Ung & Lovande var Duo Julia & Theo, från Musikhögskolan i Malmö och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Priset var den bejublade vinnarturné som duon under hösten genomfört på 29 platser runt om i Sverige. I Västerås Konserthus, den 6-7 maj 2023, ska nästa turnévinnare koras. Kammarmusikbiennalen som är den sjuttonde i ordningen och den femtonde som arrangeras i Västerås har i denna omgång ett större antal deltagande musikstuderande.

Duo Julia & Theo, vinnare 2021.

– Till de två senaste biennalerna har det mestadels varit duos som sökt. I denna ansökningsomgång var det glädjande nog flera större ensembler, vilket innebär att det sammanlagda antalet musikstuderande i kommande final mer eller mindre fördubblas, säger Kajsa Wejryd.

I ansökningsomgången inför 2023 har större ensembler inspirerats att söka. För att underlätta bildandet av större ensemble har det bland annat varit tillåtet att en av medlemmarna i ensemblen kan ha slutfört sina musikstudier, med förutsättningen att även denne medlem är född tidigast 1993.

Utifrån inskickade inspelningar, anonyma för juryn, har teknik, musikalisk tolkning och samspel bedömts. Fjorton bidrag anmälde sig, av vilka de flesta vara större ensembler, och av dessa har nu fem finalister valts ut. Urvalsjuryn bestod av Helena Ha-Young Sul, Kammarmusikförbundet, Björn Eriksson, Västmanlandsmusiken och Christian Sundewall, Musik i Syd.

Västerås Konserthus 2021. Duo Julia & Theo tar emot priset från landshövding Minoo Akhtarzand.

Förra finalen, 2021, ägde rum under pandemin och var den första som avgjordes med endast juryn som publik i salongen. Via direktsändning kunde publiken dock följa tävlingen och se Västmanlands landshövding Minoo Akhtarzand överräcka priset till Duo Julia & Theo.

– Vid finalen 2023 hoppas vi självklart att publiken hittar tillbaka till Västerås för att uppleva kammarmusikens unga och lovande stjärnor på plats. Det är fri entré, säger Kajsa Wejryd.

Finalister 2023

Millennietrion
Albert Dahllöf, piano, f. 1999, Musikhögskolan i Malmö
Jonna Simonsson, violin, f. 2000, Kungliga Musikhögskolan/Edsbergs slott
Astrid Hillerud, cello, f. 2000, Norges Musikkhøgskole i Oslo

Earendelkvintetten
Sophie Berggren, flöjt, f. 1998, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm
Eelis Malmivirta, valthorn, f. 1996, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm
Victor Sjögren, oboe, f. 1999, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm
Maria Rubio Carrion, klarinett, f. 1996, tidigare studerande vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm
Jonathan Bauer, fagott, f. 2000, Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst, Mannheim

Peaux Duo
Filip Korošec, slagverk, f. 1994, Örebro Musikhögskola
Rasmus Hansson, slagverk, f. 1993, Högskolan för scen och musik, Göteborg

Monbijoukvartetten
Marcus Bäckerud, violin, f. 1997, Musikhögskolan i Malmö
Oscar Edin, viola, f. 1995, Musikhögskolan i Malmö
Kristian Chojecki, cello, f. 2000, Musikhögskolan i Malmö
Alexander Chojecki, violin, f. 1997, Norges Musikkhøgskole i Oslo

Trio Aurora
Sten Ulloa Carler, piano, f. 1997, Kungliga Musikhögskolan/Edsbergs slott
Martin Granström, violin, f. 1997, Kungliga Musikhögskolan/Edsbergs slott
Annika Venieri, cello, f. 1995, Kungliga Musikhögskolan/Edsbergs slott

____

Kammarmusikbiennalen Ung & Lovande äger rum 6-7 maj i Västerås Konserthus.

Text: Jörgen Wade
Foto: Jonas Bilberg

Några av de musiker och ensembler som medverkat i biennalen genom åren är Martin Fröst, Malena Ernman, Kungsbacka Piano Trio, Dahlkvistkvartetten och Weberkvartetten.

Tidigare deltagare i Ung & Lovande 1992-2021