Nästa år, 2023, är På Turnés projektperiod slut och Regional Musik i Sveriges musikchefskollegium har beslutat att inte gå vidare efter avslutat utvecklingsprojekt. Sista kammarmusikturnén med På Turné blir med tenThing Brass Ensemble.

Beslutet att inte förlänga utvecklingsprojektet På Turné har tagits efter noga övervägande och konsensus inom musikchefskollegiet.

– Våra musikorganisationer arbetar på olika sätt, har olika mål och uppdrag från respektive region och därmed olika personella och ekonomiska förutsättningar. I många fall är denna mångfald en styrka, men inte då vi strävat efter att hitta ett gemensamt arbetssätt. Vi har helt enkelt inte hittat en modell som passar flertalet organisationer och som kunnat förankras i respektive verksamhet, säger Jennie Wilhelmsson Hedeborg på Förvaltningen för kulturutveckling som är projektägare för På Turné.

Fram till projektperiodens slut (30/6 2023) fortsätter På Turné precis som vanligt. Samtliga bokade turnéer kommer att genomföras.

Läs nyhetsbrevet från På Turné

Bilden ovan: tenThing Brass Ensemble. Foto: Daniel Weiseth Kjellesvik