Höstens första KammarmusikNytt går ut till Kammarmusikförbundets medlemmar. I sin hälsning skriver Kajsa Wejryd om kommande arrangörsträffen, digitala medlemsträffar och att Duo Julia & Theos Sverigeturné nu är i gång.

Sommaren nalkas sitt slut och nu sätter vi igång. Ja, alla sätter igång och nu får vi satsa så mycket vi vill och kan! Vi är fyllda av förväntan av allt som ska hända och med förhoppningar om att lyckas och att få uppleva mycket av det vi saknat under mer än två år av pandemi.

Kajsa Wejryd. Foto: Privat

Den 1 september var det dags för den första konserten för Duo Julia & Theo, våra Ung & Lovande-vinnare. Premiären skedde i Lycksele och därefter väntar nu 28 ytterligare konserter i deras vinnarturné. De bjuder på en varierad och inspirerande konsert, som alla kommer att uppskatta. Jag önskar dem lycka till! De kommer att se mycket av Sverige och möta en förväntansfull publik!

Hur har ni det med era hemsidor och hur får man veta vad som är på gång i era föreningar? I höst kan vi ställa oss frågan och få hjälp med detta i ett par webbinarier som vi planerar till hösten, det första redan den 14 september. Vi behöver bli bättre på att nå ut utanför våra egna kretsar och då spelar de digitala kanalerna en viktig roll. Passa på att anmäla er! Vi håller även på att utveckla kalendariet på förbundets hemsida, där ni kan publicera era konserter och på så sätt nå en bredare publik!

Kammarmusikförbundet deltog i arrangörsträffen i Norrköping i slutet av maj tillsammans med musikarrangörer och övriga riksmusikförbund inom MAIS. Under hösten blir det möjligt att delta i två liknande träffar, en i Kristianstad den 8-9 oktober och den andra i Sundsvall den 19-20 november. Som deltagare bjuds du på ett matnyttigt program med musik, lunch och logi, samt tillfället att träffa andra arrangörer inom olika musikgenrer. Två deltagare per förening kan anmäla sig till träffen.

Ja, mycket är på gång. Hoppas det känns så i era föreningar och att det känns roligt och meningsfullt. Jag önskar er alla en härlig höst!

/Kajsa Wejryd, Ordförande Kammarmusikförbundet

Länkar för anmälan till: