Kammarmusikförbundets vice förbundsordförande Lennart Åkermark fyller i dag 70 år. Sedan 2020 är hans breda kunskaper inom kammarmusiken en ovärderlig tillgång i stryrelsearbetet. Med öppenhet och engagemang verkar han framförallt för ett vitalt kammarmusikliv i norr.

Lennart Åkermark, bosatt i Sundsvall, pensionerades 2018 från arbetet som musikchef för Nordiska Kammarorkestern och Musik Västernorrland. Han är en passionerad fagottist. Den professionella musikaliska banan startade som militärmusiker i Sollefteå. Efter en period som fagottist i Göteborg Symfoniker och musiker i Frösundakvintetten återvände Lennart till Sollefteå. Han var då med och grundade Nordiaensemblen, det som idag heter Nordiska Kammarensemblen.

Lennart Åkermark. Foto: Vanessa Labañino.

Lennart har genomdrivit idéer, organiserat, lobbat och arbetat för att bygga det Västernorrländska musiklivet, ett arbete som fortsätter i egenskap av Kammarmusikförbundets kontaktperson för medlemmar i region Gävleborg, Västernorrland, Jämtland & Härjedalen, Västerbotten, Norrbotten och Åland.

Kammarmusikförbundet uppvaktar idag jubilaren med en stor blomsterbukett i förbundets C-klavs färger: gult, grönt och rött.

Stort grattis Lennart Åkermark!