Göteborg bjöd på försommarvärme för de medlemmar som tagit sig till Högskolan för scen och musik i Göteborg. På årsmötet, som även kunde följas digitalt, fick Kammarmusikförbundets styrelse förnyat förtroende och med ett tillägg om att utarbeta riktlinjer för att bli mer klimatsmarta fastställdes verksamhetsplanen. Under dagen bjöds det även på en seminariedel, lunch och musik.

Tjugotalet av Kammarmusikförbundets 102 föreningar deltog på årsmötet som ägde rum i på Högskolan för scen och musik, det som av göteborgarna kallas “Artisten”. Så som det brukar vara i dessa sammanhang var det Svante Lagman från Linköpings Kammarmusikförening som höll i ordförandeklubban. Han gjorde det förtjänstfullt inte minst för att han i röstningsförfarande även behövde ha koll på tummar upp från de som deltog digitalt.

Årsmötets ordförande, Svante Lagman.

Klimatsmarta

Från de som var församlade digitalt tog bland annat Jakob Koranyi, Järna Festival Academy, till orda och lyfte frågan om klimatet, det vill säga hur förbundet kan verka för gemensamma riktlinjer som gör kammarmusikens arrangemang mer klimatsmarta. Årsmötet diskuterade frågan och beslutade att göra ett tillägg i verksamhetsplanen.

Tobias Granmo – ledamot, Helena Ha-Young Sul – ledamot, Lennart Åkermark – vice ordförande, Kajsa Wejryd – ordförande, Sonja Arnelöf – sekreterare, Ingrid Emanuelsson – ledamot och Boel Adler – ledamot.

Omvald styrelse

Kammarmusikförbundets styrelse blev återvald. På det konstituerande styrelsemötet som följde på årsmötet blev det en liten förändring. Lennart Åkermark och Boel Adler bytte position, det vill säga Lennart Åkermark är nu förbundets vice ordförande och Boel Adler styrelseledamot.

Rita Fröberg om sponsring.

Seminariedelen

Efter årsmötet fick de församlade ta del av ett seminarium i tre delar. Ingrid Emanuelsson, Varberg Konsertförening, berättade om “Konsertklubben”,  deras arbete med att locka barn och unga till konserterna, Helena Ha-Young Sul berättade om Göteborgs Pianofestival och Rita Fröberg, från konsertföreningen Tingsryd, gav praktiska tips om hur föreningar kan jobba med sponsring. Mycket lärorikt. Årsmötet visade sin uppskattning med applåder.

Två konserter

Och applåderna fortsatte i Högskolans stora konsertsal efter lunchen, då årsmötet var inbjudna att vara publik när två grupper masterstuderande examinerade sina arbeten. Avner Dormans, Udacrep akubrad, framfördes av en slagverksduo och Franz Schuberts, Döden och flickan, framfördes av kvartetten Ibero String Quartet.

Text och foto: Jörgen Wade

Mer läsning i en tidigare nyhet om ”Konsertklubben”, Varbergs arbete med barn och unga.