Klubb Krinolin har arrangerat kammarmusik på restaurangen Grand i Malmö sedan januari 2012. Den ideella föreningen är banbrytande för många andra unga kammarmusikföreningar i landet som arrangerar konserter i ett intimt avslappnat format, riktat till en ung publik. Men hur funkar det? Går det verkligen att njuta av kammarmusik i restaurangmiljö? Och inträde, hur går det till? Med nyfikna frågor har vi varit i kontakt med Lovisa Duprat och Susette Johansson som är drivande i Klubb Krinolin.

Det finns minst en handfull unga och nytänkande kammarmusikföreningar i landet – Järna Festival Academy, Lövstabruk Kammarmusikfestival och T 20 i Göteborg för att nämna några. Tidigt ute med att tänka i nya banor för att nå ung publik var även Första parkett, vars verksamhet har legat nere sedan tre år tillbaka. Först ut med att skapa konserter med vardagsrumskänsla var Klubb Krinolin och deras verksamhet är fortfarande fullt vital.

I januari nästa år firar klubben tio år. Det planeras för jubileumskonsert med flera olika akter och musiker på scen.

En klubb för musikstuderande

Publikgruppen som föreningen främst riktar sig till är studerande på musikhögskolan. Klubb Krinolins initiativtagare, Annasara Lundgren och Rebecka Lassbo, var båda studerande på Musikhögskolan i Malmö när verksamheten drog igång.

Våren 2019 togs Klubb Krinolin över av Lovisa Duprat och Susette Johansson. Som föregångarna har även de har varit musikstuderande. Under studietiden besökte Lovisa och Susette ofta favoritstället Klubb Krinolin på Grand. Att de två tillhörde stammispubliken ledde så småningom till att de fick frågan om de ville ta över verksamheten – en fråga som var lätt att besvara. Förutom drivande i Krinolin är de båda numera också producentkollegor inom kammarmusik på Musik i Syd.

Susette Johansson och Lovisa Duprat på Grand. Foto: Daniel Novakovic

Restaurangen Grand

Restaurangen och baren Grand huserar i ett tidigare fabrikskomplex på Möllevången. Själva restaurangen var en gång lunchmatsal för arbetarna. Området är, med andra ord, inte direkt förknippat med kammarmusik.

– Stadsdelen ligger långt ifrån konserthus och operahus. Vi når en annan publik. På konserten nyligen satt det ett gäng som jag är ganska säker på inte visste vad kammarmusik var. Det är väldigt roligt att kunna bjuda dem på det, säger Susette Johansson.

Till Grand tar besökaren sig upp på andra våningen via en innergård.

– Det är väldigt charmigt. Scenen är i ena änden av den avlånga lokalen med en stor bar placerad i mitten som det går att gå runt. Det är en blandning av större middagsbord och bås längst bort från scenen och mindre barbord längs fram vid scenen, säger Lovisa Duprat.

Inträde på restaurang?

Ideella föreningen Klubb Krinolin får stöd från en rad olika håll. Medel söks från Malmö stad, Kulturrådet och olika stiftelser och fonder som vill vara med och stötta deras initiativ. Musik i Syd har också varit ett bra stöd genom alla år och hjälpt till med rådgivning och tryck av säsongsprogram, denna del hanteras så klart inte av Susette och Lovisa, utan av en annan av Musik i Syds producenter.

Restaurangen Grand som inte tar ut någon hyra för konsertverksamheten bör också nämnas i sammanhanget. Det mesta av anslagen går till att täcka musikernas gager. Även om Krinolin tar inträde är de alltså inte beroende av täcka in kostnader via sålda biljetter.

Men inträde på restaurang? Hur går det till?

Lovisa bollar över frågan till Susette eftersom hon, förutom drivande producent, även är föreningens kassör:

– Det blir väldigt underligt att betala entré för att äta middag på en restaurang, så det gör vi inte. Vi tar endast inträde en halvtimme innan konserten drar igång runt nio-tiden.

När konseten kör i gång har med andra ord de flesta middagsgästerna avslutat din måltid. Arrangemanget passar studenter med en stram hushållsbudget väl.

Grand. Foto: Gustav Gräll.

– Det finns ingen hållhake att publiken behöver äta middag eller köpa nåt i baren, men de flesta beställer ändå någonting. De flesta kommer en bra stund innan konserten börjar också för umgängets skull. Det blir som en öl i inträde, då känner sig studenterna extra nöjda, säger Susette Johansson.

Kamp om ljudbilden?

Men är den unga publiken även nöjd med ljudbilden? Kan det verkligen funka med kammarmusik i restaurangmiljö med klang från porslin och allmänt sorl?

– Jodå, det funkar fint! Innan vi tog över klubben fick vi tipset att göra en tydlig presentation innan konserten. Jag och Lovisa brukar gå upp och hälsa välkomna och säga några ord om kammarmusiken. Presentationen ramar in fokuset. Eftersom flertalet i publiken är på plats för att lyssna så bidrar det ju självklart också till att skapa bra förutsättningar, säger Susette Johansson.

Lovisa Duprat håller med och utvecklar:

– Vårt uppdrag är att föryngra kammarmusikpubliken. I detta ingår att skapa en mer informell plats. Det är många som kopplar kammarmusik till strikta regler. Du måste vara tyst och du får inte klappa mellan satser och du ska föra dig på ett visst sätt. Det finns en massa regler och det finns nog många som blir avskräckta, det blir för konstigt och för svårt. På våra konserter ska du kunna ta dig en öl, småsnacka med dina vänner och om du hör en snygg spelad passage, ska du känna dig bekväm att uttrycka det till den som sitter bredvid. Det är lite av en balansgång, men med tiden fattar fler och fler konceptet.

Grand. Foto: Gustav Gräll.

Tydliga förutsättningar till musikerna

För att anspassa sig till miljön har Krinolin också valt att hålla konsertprogrammen korta. Två akter på tjugo minuter med paus emellan är det som gäller. Att publiken är mer livfull än det normala plus slammer från köket och brummande kylaggregat är också något som kommuniceras till musikerna.

– Det är absolut inget mingel under konserten, men det kommer heller inte vara knäpptyst och nedsläckt lokal. Eftersom programmet är kort rekommenderar vi musikerna att inte spela hela verk, utan i stället plocka ut favoritsatser ur verken, som inte är alltför finstämda. Vi uppmuntrar även musikerna att prata mellan styckena. Det skapar ofta en intim känsla till publiken, en effekt som vi eftersträvar, säger Lovisa.

Som ett led i att skapa denna form av intimitet har Klubb Krinolin därför inga programblad. Om musikerna vill informera om vilka satser de spelar, då behöver de helt enkelt berätta det. Responsen hos musiker som provat konceptet för första gången har varit positiv.

– Det här var annorlunda, men roligt, brukar de säga. Musikerna dröjer sig ofta kvar och minglar efter konserten. Då blir det även ett ypperligt tillfälle för publiken att komma fram, ställa frågor och ha ett direkt utbyte, säger Susette.

Magnus Holmander & Irina Serotyuk spelar på Klubb Krinolin, den 7 december. Foto: Nadja Sjöström.

Unga och lovande musiker

Det är inte bara den unga i publiken Krinolin vänder sig till, även musikerna på konserterna brukar vara unga. I början av december gästar exempelvis Magnus Holmander & Irina Serotyuk Klubb Krinolins scen – duon som vann Ung & Lovande 2017.

– Vi försöker ha koll på nästa generations stora kammarmusiker. De som vi tror har potential att etablera sig på riktigt, säger Lovisa.

Säsongen startar tidigt nästa år, redan i januari, då Klubb Krinolin arrangerade sin första konsert för tio år sedan. Lovisa och Susette är lite hemlighetsfulla om vilka olika artister som kommer medverka på jubileumskonserten. Men att det blir ungt, är väl ändå inte otippat?

– Det stämmer. Första akten i jubileumskonserten kan vi avslöja. Det blir med blott tjugo år unge violinisten Johan Dalene tillsammans med Lövstabruk Kammarsolister, avslutar Lovisa Duprat.

Text: Jörgen Wade

Har du tips om kammarmusikföreningar som arrangerar konserter med annorlunda grepp för att nå ny publik? Skriv ett mejl till Kammarmusikförbundet.