Programrådedet för På turné för hade möte i november. Första urvalet för kammarmusiken är klart: Attacca Quartet från USA och Göteborg Baroque åker på turné i Sverige.

På Turné är ett unikt samarbete mellan regionala musikinstitutioner och musikarrangörer över hela Sverige. Målet är en ny nationell turnéstruktur där alla ska kunna ta del av ett brett musikutbud av hög kvalitet, oavsett var man bor. Utformandet av det här projektet sker i samarbete mellan Region Musik Sverige, MAIS och det övriga fria musiklivet. I programråden finns representanter för såväl regionala musikinstitutioner och representanter från det fria kulturlivet.

Inför turnéstart 2020 är det fria musiklivet representerade genom Svensk Jazz, Riksförbundet för folkmusik och dans samt Kammarmusikförbundet.

Projektet genomförs av Regional Musik i Sverige i samarbete med MAIS.