Sagokonsert med Capella Concertante för barn och vuxna

Var
Spetebyhall, Katrineholm
Pris
Ordinarie: 100 kr, Medlem: 50 kr, Barn/ungdom under 25 år 10 kr (endast bokningsavgift).

Nicka Fröberg – barockviolin
Tina Rydholm – traversflöjt, sång
Ylva Sundal – sång
Liselott Karlsson Selén – viola da gamba, cembalo och sagoberättare
Per Arne Karlsson – cembalo

Följ med på äventyr bland barockmusik, berättelser och bevingade djur! I denna föreställning sammanflätas musiken med sagor på ett sätt som både barn- och vuxenpubliken kan fängslas av. Fågelinslag kommer att flyga och kvittra in i programmet där musiken komponerats av bland andra Thomas Arne (kanske mest känd för sången Rule, Britannia!) och Georg Philipp Telemann. Barnen har möjlighet att sitta på kuddar på golvet närmast musikerna och får även aktivt delta i föreställningen. Publiken och musikerna kommer att omges av bok- och historiefyllda hyllor i det rustika antikvariatet, tidigare logen vid 1800-talsherrgården Spetebyhall, vilket ytterligare bidrar till upplevelsen.

Cappella Concertante består av en kvintett tidigare respektive nuvarande pedagoger från Katrineholms och Flens kulturskolor. Musikerna har i olika konstellationer framträtt för åtskilliga barn i förskolor och skolor och även gett allmänna konserter. Ensemblen brinner för barockmusiken och hämtar mestadels material från perioden 1600–1750 men kan ibland också höras framföra musik från renässansen. Förutom sina huvudinstrument trakterar allesammans blockflöjter.

Detta händer också vid Spetebyhall från kl. 14.00:
Jones Antikvariat och kaféet är öppna. Ca 30 000 barn-, ungdoms- och vuxenböcker från olika tider finns att välja bland och köpa!
* Sagotipspromenad
* Liselott berättar äppelsagor i fruktträdgården
* Ponnyridning

Konserten riktar sig främst till åldrarna 5-11 år men yngre och äldre barn är också välkomna. Konsertlängden blir högst 60 minuter. Själva konserten är GRATIS FÖR BARN (bokningsavgift 10 kr/biljett tillkommer vid biljettbokning via Nortic eller Katrineholms turistinformation).

Spetebyhall ligger ca 17 km från Katrineholm. Vägbeskrivning finns här.

Tillgänglighet: se TK-appen

Konserten arrangeras av Katrineholms kammarmusikförening i nytt samarbete med Jones Antikvariat.