Film-, folk- och tangotoner: Magnus Holmander, klarinett & Jacob Kellermann, gitarr

OBS! Evenemangsdatumet har passerat

När
Sön 29 okt 2023
kl 16:00
Var
Musikens hus, Katrineholm
Pris
Ordinarie 200 kr. Medlem 150 kr. Ungdomar under 25 år fri entré via entrékassan! Serviceavgift 10 kr/ungdomsbiljett tillkommer via Nortic.

Expressiva, kreativa duon Magnus Holmander och Jacob Kellermann virvlar ur resväskan upp ett höstfriskt blandat, tvärgeografiskt program: verk av filmmusikmaestron Ennio Morricone, resumerad tangohistoria av Ástor Piazzolla, folkliga stämningar via Toshio Hosokawa och Manuel de Falla samt Béla Kóvacs hyllning till klezmerkungen Giora Feidman.

Konsertprogram:

Ennio Morricone (1928–2020):
– Playing love (från filmen The legend of 1900, sv. Pianisten)
– Gabriel’s oboe (från filmen The Mission)
– Per un pugno di dollari (från filmen med samma originaltitel, sv. För en handfull dollar)
– C’era una volta il west (från filmen med samma originaltitel, sv. Harmonica – en hämnare)

Ástor Piazzolla (1921–1992): Histoire du tango

Manuel de Falla (1876–1946): Suite populaire espagnole

Toshio Hosokawa (f. 1955): ur 12 japanska sånger:
– Sakura (körsbärsblomning)
– Yuyake-koyake (solnedgång)
– Tooryanse (barnvisa)
– Akatombo (röd drake)
– Yamadera no Osho-san (buddhistmunken i berget)
– Edo no Komori Uta (vaggvisa från Edo)

Béla Kóvacs (1937–2021): Sholem-alekhem, rov Feidman!

___

Magnus Holmander har genom den unika kombinationen musiker och magiker skaffat sig en egen nisch inom den klassiska musikbranschen. Hans experimentella nyfikenhet har inspirerat många svenska tonsättare att skriva och dedicera honom verk, t.ex. Andrea Tarrodi, Jacob Mühlrad och Benjamin Staern. Magnus har även samarbetat med bl.a. Rolf Martinsson och Anders Hillborg. 2017 vann Magnus i duo med ackordeonisten Irina Seryotuk första pris i Ung & Lovande. Magnus utsågs till Rising Star 2019–2020 av European Concert Hall Organization (ECHO) och har uppträtt i flera av Europas största konserthus.

Jacob Kellermann har etablerat sig som en av Sveriges mest aktiva och eftersökta gitarrister. Utöver inrikes konserterande har han framträtt internationellt vid festivaler och i betydande konserthus. Han har varit solist med London Philharmonic Orchestra, BBC Philharmonic Orchestra, Sveriges Radios Symfoniorkester, Spanska Nationalorkestern m.fl. Kellermann och violinisten Daniel Migdal deltog som Duo KeMi i Ung & Lovande 2009. 2010 erhöll duon det prestigefyllda första priset i Aschaffenburg Internationalen Wettbewerb für Kammermusik mit Gitarre. Jacob har släppt tre kritikerrosade album på BIS Records varav det senaste belönades med en Grammis. Hans sökande efter nya uttrycksmöjligheter har bl.a. lett till flera tonsättarsamarbeten, exempelvis med nämnde Toshio Hosokawa.

Tillgänglighet: Huvudentrén kan nås med rullstol, permobil och rullator via trappfri sektion framför entrén. Konsertsalen är belägen i markplan som är anpassad för rörelsehindrade. En rullstolsanpassad WC finns. Konsertsalen är utrustad med hörslinga. Se vidare TK-appen

Foto Magnus Holmander: Christopher Hästbacka
Foto Jacob Kellermann: Karl Gabor