Dramatik och färgstarkt för tre divor

Var
Musikens hus, Katrineholm
Pris
Ordinarie 200 kr. Medlem 150 kr. Ungdomar under 25 år fri entré via entrékassan! Serviceavgift 10 kr/ungdomsbiljett tillkommer via Nortic.

Emilia Utter – sopran
Helgi Reynisson – baryton
Sebastian Enhamre – piano

Tre divor och en konsert. Detta visar sig vara mer utmanande att få ihop än vad de tänkt sig. I bland annat smäktande Puccini, dramatisk Mozart, duetter och en och annan Disney får publiken följa en kamp. Kampen om strålkastarljuset.

Förartist: Viggo Jonsell, piano, framför musik av Debussy, Mozart och Chopin. Viggo studerar första året på Lilla Akademiens gymnasieutbildning i Stockholm och var tidigare elev vid Katrineholms kulturskola.

Emilia Utter tog 2022 masterexamen vid Royal College of Music i London. Som 20-åring debuterade hon vid Kungliga Operan i Stockholm som Yniold i Debussys Pelléas et Mélisande. 2017 axlade hon huvudrollen i André Grétrys Lucile med Drottningholms Barockensemble. Våren 2023 solodebuterade Emilia vid Folkoperan i Malin Bångs nyskrivna opera Judith (som framfördes i kombination med Bartóks Riddar Blåskäggs borg). Inom världsmusik har Emilia bl.a. varit solist under en Schweizturné med sydafrikanska orkestern MIAGI ledd av Duncan Ward.

Helgi Reynisson är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan samt Operahögskolan i Stockholm. Han har framträtt vid bl.a. Folkoperan, Confidencen, Kammeroper Schloss Rheinsberg, Berwaldhallen, Konserthuset i Stockholm och Malmö Live. 2022 sjöng han rollen som Terry in Missy Mazzolis nyskrivna opera Breaking the Waves vid Vadstena slott. Även Helgi medverkade i nämnda Riddar Blåskägg & Judith vid Folkoperan. På Kungliga Operan i Stockholm hördes han 2022 som Papageno i Mozarts Trollflöjten, i december 2023 väntar Masetto i Don Giovanni.

Sebastian Enhamre är uppvuxen i en musikerfamilj men fann intresset för klassisk musik som 15-åring efter att ha hört Beethovens sena stråkkvartetter en morgon medan han åt frukost. Detta ledde sedermera till utbildning vid Lilla Akademien, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Edsbergs slott och Örebro musikhögskola. Sebastian konserterar regelbundet runt om i Sverige som solist och kammarmusiker och har åtskilliga gånger framträtt med världscellisten Rohan de Saram. I egenskap av alumn har Sebastian medverkat som konferencier och pianist vid flera Lilla Akademiens tillställningar, t.ex. vid 25-årsjubileumsfirandet av grundandet av skolans pianoklass.

Tillgänglighet: Se TK-appen