Mer än halva Sverigeturnén med Monbijoukvartetten är avverkad med tre turnéstopp längst upp i norr i september och tolv i Mellansverige i oktober. I november återstår ytterligare tolv konserter i södra Sverige med start i Göteborg den 5 november. KammarmusikNytt har fått en pratstund med Monbijoukvartetten under den välbehövliga pausvilan inför den tredje turnéakten.
– Det är så fantastiskt att landets kammarmusikföreningarna engagerar sig och gör det möjligt för oss att komma och spela för dem, säger Oscar Edin i Monbijoukvartetten.
Ansökningarna om att få tävla om nästa Sverigeturné i finalen av Ung & Lovande 2025 har börjat skickas in. Vilka de fem finalist-ensemblerna blir, av de sökande från landets musikhögskolor, kommer att stå klart i slutet av december. Och ungefär samtidigt som urvalsjuryns arbete inleds fortsätter 2023-års vinnare Sverigeturnén i södra Sverige, med start i Göteborg 5 november och avslut i Vänersborg 23 november.
Vad ser ni fram emot inför den avslutande turné-etappen?
– Västkusten och Skåne är våra hemtrakter, så vi ser såklart fram emot att möta vår publik där. Vi ser även fram emot att spela i Lund där Sveriges Radio ska spela in konserten, säger Oscar Edin, som spelar viola i kvartetten och är uppvuxen på Styrsö i Göteborgs södra skärgård.
Hur tycker ni ert spel har utvecklats sedan turnéstarten i början av september?
– Vi har blivit ännu mer samspelta och även mer bekväma i utforskandet av musiken. Vi vågar ta fler musikaliska friheter och utmana idéer. Samtidigt kan vi vara mer bekväma i vår tillit till varandra, säger Marcus Bäckerud.
Ni fick en strålande recension i Gefle Dagblad, hur kändes det?
– Fantastiskt kul! Det är härligt hur recensenten kunde få med känslan under konserten och samtidigt berätta om musiken och historien bakom, säger Marcus Bäckerud.
Recensenten skrev bland annat ”Det här är klassisk musik när den är som allra mest lik rockmusik”, har ni möjligen några förebilder inom rockmusiken?
– Ha…ha… det skulle i så fall vara Lordi från Finland, säger Kristian Chojecki.
Var recensionen Monbijoukvartettens första?
– Nej, faktiskt inte. När vi förra hösten deltog i finalen av Szymanowski International Music Competition i Polen, blev vi recenserade i radion efter varje tävlingsrunda. Det var en skön kontrast att kunna slappna av dagarna efter konsert och läsa recensionen istället, säger Kristian Chojecki.
– Efter turnéstarten skrev även i Örnsköldsvik Allehanda fint om konserten, fyller Alexander Chojecki i.
I Örnsköldsvik var det ju även världspremiär för Tebogo Monnakgotlas specialskrivna stycke till er… hur var det att spela stycket för henne när hon var i publiken på er konsert i Uppsala?
– Att spela i Uppsala var en lyx i den fina kyrkan och ja, även extra lyxigt att Tebogo kunde komma. Det blev ett lite större fokus för oss på just hennes stycke, även om vi såklart gör vårt bästa också när hon inte är i publiken, säger Alexander Chojecki.
Är det något av era stycken som har fått särskilt fint mottagande under turnén?
– Schuberts Döden och flickan och Haydns soluppgång är väl uppskattade vart vi än kommer, men även Tebogos Sapphire 2050 grader Celsius har tagits väldigt bra emot, säger Marcus Bäckerud.
Är det någon av era konserter som har varit särskilt minnesvärd?
– Konserten i Södertälje blev annorlunda än väntat, då Oscar glömde sin Ipad med noterna på tåget mellan Västerås och Stockholm. Först när vi kom fram till konsertlokalen insåg Oscar vad som hade hänt och tillsammans med sin Sancho Panza (Marcus) hoppade de på första bästa tåg tillbaka för att bråka med väderkvarnarna (mellancheferna på SJ), men utgången av försöket var ju givet på förhand, säger Alexander Chojecki.
– Efter detta nederlag fick jag springa och skriva ut noterna på Södertäljes bibliotek. Oscar och Marcus hann tillbaka till Södertälje en knapp halvtimme innan konsertstart, säger Kristian Chojecki.
– What doesn’t kill you makes you stronger, tillägger Oscar Edin med ett leende.
Hur kändes det att vara tillbaka i Västerås Konserthus, där allting började med vinsten förra året?
Härligt! Konserthuset är nästan som en hemma-arena för oss. I publiken fanns bland annat ett gäng från Mälardalens musikhögskola på plats, vilket kändes extra inspirerade. Vem vet, kanske är det någon av de studenterna som står som vinnare i finalen av Ung & Lovande nästa år, säger Oscar Edin.
Text: Jörgen Wade