Göteborgs Pianofestival firar 10-årsjubileum i år. Förberedelserna med ett Beethoven-maraton, mästarklasser och konserter på flera scener runt om i Göteborg har pågått i snart ett år, men på grund av pandemin har mertalet av de planerade programpunkterna ställts in. KammarmusikNytt har samtalat med festivalens grundare Helena Ha-Young Sul om hur det hela en gång startade och vilka alternativen är att genomföra delar av festivalen som det var tänkt.

På planeringsstadiet såg det så bra ut. Både Göteborgs Pianofestival och Ludwig van Beethoven har jubileum i år. Internationellt kända artister från Ungern och Italien skulle flygas in och konserter hållas på olika platser som GöteborgsOperan, Göteborgs Konserthus och Världskulturmuseet, 12-16 augusti. Men så, för ett par veckor sedan, bestämde festivalens styrelse att inte boka artisternas resor och därmed ställa in mertalet av programpunkterna.

– GöteborgsOperan är stängd under festivalperioden. Det kommer inte heller bli något på Världskulturmuseet, som endast tar in 50 besökare åt gången. Med de förutsättningarna blir det svårt att marknadsföra och dra publik. Hoppet står nu till Konserthuset som fortfarande räknar med att ha öppet i augusti, säger Helena Ha-Young Sul.

Helena Ha-Young Sul. Foto: John Hagby

Nya mötesplatser

Vid tidpunkten för vårt samtal är Helena, som är klassiskt skolad pianist och pianopedagog, hemma i Göteborg. Egentligen skulle hon ha befunnit sig i Orbetello, Italien, för att ingå i juryn för en internationell pianotävling. Men festivalen som tävlingen skulle vara ett inslag i ställdes in, liksom resan. Trots motgångarna är Helena på sprudlande humör:

– Tiden vi lever i är svår, men den har också öppnat upp för nya möjligheter. Världen har kommit närmare med livestreamade konserter, pianotävlingar och annat online, det byggs broar mellan länder och pianister på andra sätt när det inte längre går att sätta sig på flyget.

Så som de flesta av oss andra utför även Helena de flesta arbetsuppgifterna från i hemmet. Exempelvis håller hon pianolektioner via mötesplattformen Zoom. Helena har även fått tid över att utveckla festivalens digitala plattformar med en podcast kallad Pianopodd-Hangouts, i vilken Helena samtalar med musiker och kompositörer, som delar med sig av sitt liv och musik.

– Det finns även planer att, tillsammans med GöteborgsOperan, livestreama några av konserterna i programmet, vilket på sätt och vis gör att ännu fler kan ta del av av festivalen, säger Helena.

Hur allt började

När Helena flyttade hem till Sverige 2005, efter studier i bland annat USA, letade hon efter sammanhang att verka i. Tankarna gick tillbaka till det som hade varit viktigt för hennes egna utveckling, som att lilla orten Kil, i Värmland, anordnade pianotävlingar, en tävling som Helena vann som tioåring.

Foto: John Hagby

– Det fanns inte något sånt utbud i Göteborg, något för pianister, elever och lärare, något som främjade pianokulturen, det var liksom bara att sätta igång, säger Helena.

Fem år senare, 2010, hade hon skapat sig ett brett nätverk och den första pianofestivalen arrangerades på Världskulturmuseet. Festivalen hyllade bland annat Frédéric Chopin och Robert Schumann i konserter med pianister som Roland Pöntinen, Hans Pålsson och Helena Ha-Young Sul.

Med tiden har Pianofestivalen växt ihop med det årliga Kulturkalaset i Göteborg. Festivalens innehåll har sedan starten breddats med flickkörer, orkestermusik och inslag av andra genrer som jazz. Programmet har också ett stort utbud för barn och ungdomar.

Årets festival

Enstaka programpunkter är kvar på årets festival och unga pianister kan anmäla sig till mästarklasserna, som ska äga rum i Konserthusets repetitionssalar. I Stenhammarsalen, Konserthusets lilla konsertsal, ska unga pianister hålla konserter och där är även ett av festivalens dragplåster fortfarande inplanerat att spela Beethoven.

Carl Petersson. Foto: Nils Wenne

Carl Petersson, som är uppvuxen i Helsingborg, släppte 2019 ett album med nästan okänd pianomusik av Ludwig van Beethoven kallat “Wellingtons seger”.

– Carl bor numera i Kanada, men hans flygbiljett är bokad sedan länge, eftersom han även kommer att spela på Helsingborgs Pianofestival, helgen efter vår festival, säger Helena, det kommer att bli en mycket spännande och udda konsert. Stycket är för piano och två kanoner, alltså inte riktiga kanoner utan kanon-ljudeffekter, som Beethoven har skrivit in i noterna.

Nästa år, 2021, är ett annat stort jubileum på gång, då är det 400 år sedan Göteborg grundades, vilket så klart även Göteborgs Pianofestival kommer att uppmärksamma.

– Ja, vi sparar mycket av det vi skulle ha gjort i år till nästa år, då kommer vi fira stort, säger Helena Ha-Young Sul

Text: Jörgen Wade

Helena Ha-Young Sul –  började spela piano vid 5 års ålder och har sedan dess vunnit pris i åtskilliga nationella och internationella pianotävlingar bland annat första pris för solo-pianister vid Kungliga Musikaliska Akademien i Stockholm. Helena varvar konsertturnéer och undervisning runt om i landet och världen. Helena är även styrelseledamot i Kammarmusikförbundet.

Mer om Göteborgs Pianofestival