Kammarmusikförbundets årsmöte 2020 ägde rum digitalt lördagen den 25 april. Verksamhetsberättelsen och verksamhetsplanen godtogs och tre nya ledamöter valdes in i styrelsen.

För första gången i Kammarmusikförbundets historia genomfördes årsmötet digitalt, via mötesverktyget Zoom. 31 mötesdeltagare närvarande och sammanlagt 24 medlemsföreningar var representerade.

Nya ledamöter valdes in

Tre nya ledamöter valdes in i styrelsen: Sonja Dalebäck Arnelöf, Tobias Granmo och Lennart Åkermark. Nedan följer delar av valberedningens presentation. I valberedningen ingick Eva Granstedt, Ingmar Höglund och Ola Brandelius.

Sonja Dalebäck Arnelöf är 72 år och har jobbat som kommunikatör, senast som konsult på Gullers Grupp. Sonja har efter pensionen haft ett eget företag inom kommunikationsrådgivning. Hon sitter i referensgruppen ”På turné”. Hon är också aktiv i Nora/Bergslagens Kammarmusikförening och ansvarar för ansökningar om bidrag till föreningen och dess kammarmusikfestival.

Sonja spelar violin/kammarmusik och är medlem i Mazerska kvartettsällskapet i Stockholm, där hon tidigare varit styrelseledamot och sedan flera år är med och arrangerar en kurs i kammarmusikspel. Även Sonjas man Kenneth är amatörmusiker, så det blir mycket kammarmusikspel i familjen. De är hundägare med taxen Smilla och bor på landet strax utanför Uppsala.

Tobias Granmo är 47 år och universitetslektor på Högskolan för scen och musik vid Göteborgs Universitet, där han undervisar i violin. Tobias är dessutom ansvarig för kammarmusikutbildningen vid samma lärosäte. Under åren 2011–17 var han studierektor för den klassiska musiken. Han är också gästlärare vid en rad andra europeiska lärosäten.

Sedan 2018 är Tobias ledamot i styrelsen för Göteborgs Kammarmusikförening och även i styrelsen för FRONTSIDE, Gothenburg International Chamber Music Festival, som hittills har genomfört två festivaler, 2019 och 2020.

Tobias Granmo, som bor i Lerum, är en synnerligen aktiv musiker som brinner för kammarmusiken och genom sin profession och övriga åtaganden har stora kontaktytor, nationellt och internationellt.

Lennart Åkermark pensionerades 2018 från arbetet som musikchef för Nordiska Kammarorkestern och Musik Västernorrland. I skolan spelade Lennart piano, trummor och klarinett och när han som 15-åring sökte in till dåvarande militärmusiken blev han antagen. Vid placeringen i Sollefteå började han spela fagott. Via militärmusiken tog han sig vidare till Musikhögskolan i Stockholm.

Efter en period i Göteborg och Frösundakvintetten återvände Lennart till Sollefteå. Han var med och grundade en professionell ensemble som hette Nordiaensemblen, det som idag heter Nordiska Kammarensemblen. Och så har det fortsatt. Lennart har genomdrivit idéer, organiserat, lobbat och arbetat för att medvetet bygga det Västernorrländska musiklivet. De senare åren har Lennart varit producent och chef.

Lennart har jobbat medvetet med jämställdhet mellan könen på dirigentpulten. När Lennart pensionerades var 50 % av dirigenterna kvinnor, detta för tredje säsongen i rad.

Strax före pensioneringen köpte Lennart en sopransaxofon för att ta upp sitt eget musicerande igen, när han nu får tid över.

Styrelseledamöter avtackades

Styrelseledamöter som avtackades på årsmötet var Cathja Mörner, Åke Mattsson och Sven Lindskog. Alla tre har varit hängivna och engagerade i sina uppdrag.

Cathja Mörner, valdes in i styrelsen 2012, blev ordförande 2013. Avgick som ordförande 2019 och satt kvar i styrelsen ytterligare ett år som vice ordförande och sekreterare.

Åke Mattsson, valdes in 2006 och har haft ett stort ansvar för statistiken och modellen för fördelning av verksamhetsbidrag till föreningarna. Åke var sekreterare under 2018.

Sven Lindskog, Stockholm, valdes in 2018 och avgick nu efter två år. Han har varit vår ledamot i MAIS (Musikarrangörer i Samverkan) och också suttit med som vår representant i referensgruppen för kammarmusik inom projektet ”På turné”.