Sveriges första konserthus öppnade 1878. Dessförinnan – och i flera decennier därefter – var hemmet den vanliga platsen att uppleva musik på. Det kunde vara det egna hemmet men ofta också de privata salongerna i städerna eller på slott, herrgårdar och inte minst på de många bruken. Kammarmusiken skrevs helt enkelt för att framföras i sådana intima rum och får man höra den idag i den miljön, får musiken en extra dimension. I början av mars besökte Calle Friedner Tumba Bruks Musiksalonger.

Ett anrikt sedeltryckeri

Tumba Pappersbruk har gamla anor. Tillverkningen började med finpapper och trycka sedlar redan 1755 och i den äldsta, men senare ombyggda byggnaden, Förvaltarbostaden, återfinns sedan 2014 Tumba Bruks Musiksalonger. Den drivs av makarna David Wärn och Karolina Wärn Bråkenhielm. Båda är musiker, David konsertpianist och Karolina organist i Botkyrka församling.

Här i den rosa förvaltarbostaden håller Tumba Bruks Musiksalonger till.

Fastigheten ägs av Statens fastighetsverk. David och Karolina hyr den via sitt bolag. Själva konsertsalongen är inte stor, den rymmer bara 50 personer. Det är rätt lagom, även om det händer att alla som vill inte får plats. Förutom själva konsertsalen finns flera salonger smakfullt möblerade i 1700-talsstil, där publiken kan uppehålla sig i pauserna. Även familjen bor i fastigheten, men i en annan del av huset.

Den som söker den finner…

När Karolina och David var färdiga på musikhögskolan började de ”snoka”, som de säger, efter en lämplig bostad, där David kunde öva ostört. Så småningom hittade de Förvaltarbostaden på Tumba Bruk, som de kunde få hyra.

– Ägarna hade egentligen inte alls tänkt sig sådana hyresgäster som vi, berättar Karolina, men när vi berättade för förvaltaren om våra intentioner, tyckte han att det var utmärkt.

– Vi hade först bara tänkt hyra en del av huset, men de ville inte dela upp det. Då hittade vi lösningen att hyra en del som bostad och en del för konsertverksamheten och så hyr vi faktiskt ut ytterligare en del i andra hand till en förskola, berättar David, som tillägger att Fastighetsverket varit mycket hjälpsam med att tänka ut en lämplig lösning.

– Här har chefen för bruket tidigare bott, och det har då varit ett stängt hus. Nu är det öppet med offentliga konserter och det gillar man på Fastighetsverket. Det är ju som gjort för kammarmusik. Även om vi först var fundersamma över att konsertsalen var så liten och att kanske akustiken inte skulle bli den bästa, så visade det sig att den var bra även med publik. På så sätt kunde David köpa en flygel istället för att lägga pengarna på en insats till ett radhus, säger Karolina.

Inte bara äldre musik

Det här är alltså kammarmusikens ursprungliga miljö. Kanske kunde man då tro att enbart äldre musik står på programmet, men så är det inte. Ett exempel på det var konserten den 7 mars när gästande Trio Skandinavia framförde musik av bland andra de nutida tonsättarna Andrea Tarrodi och Wolfgang Rihm.

– Det är väl så att vi mera tar vara på salongsformen. Det är det som är historiskt här, när musiker och publik kommer nära varandra, något som alla uppskattar, förklarar Karolina.

I pausen får konsertpubliken röra sig i ett stilfullt möblerat rum.

Att salongen inte är större kan ändå ibland bli ett problem, när inte alla som vill komma får plats. Då dubbleras ibland konserten. Ett exempel på det är de konserter med Beethovens pianosonater, som David Wärn själv ger i år, då både på fredag kväll och lördag eftermiddag.

– Ska man ge två konserter, måste det bestämmas långt i förväg, säger han, och Karolina fyller i:

– Hittills har verksamheten varit nystartad, men nu har den blivit etablerad och då kanske det kan vara möjligt att ge dubbla konserter regelbundet.

Omfattningen av konsertverksamheten på Tumba Bruk är nog ganska lagom, inte minst med tanke på att både David och Karolina har andra jobb och tre barn.

– Nu har vi en publik och även om vi också annonserar, lägger vi inte ned så stor möda på att öka publiken, säger David.

Stort kommunalt stöd

Botkyrka kommun har från första stund visat sig mycket positiv till Tumba Bruks Musiksalonger. Verksamheten har redan belönats, två gånger till och med, dels med Botkyrka kommuns kulturstipendium 2016 och dels genom att utses till ”Årets turistföretag i Botkyrka” 2018, detta i konkurrens med ett enormt lekland i kommunen.

– Ett lekland där man behöver förse barnen med GPS för att hålla reda på var de är och som säkert har lika många besökare på en enda dag som vi har på hela året – eller kanske alla år”, skrattar Karolina och David.

Att de fick utmärkelsen var något som inte bara gladde makarna Wärn Bråkenhielm utan lika mycket överraskade dem.

– Vinnaren röstades fram. Vi har entusiastiska följare på Facebook som har varit här och de röstade på oss, säger David.

– Vi betraktar oss ju inte som ett turistföretag, påpekar Karolina, men om man ser oss som en verksamhet, som får människor att komma till Botkyrka, stämmer det verkligen!

Professionella musiker

Framförandena är på hög nivå. David medverkar själv, men högst ett par gånger per termin. Dels tar det tid att förbereda sig och dels vill de kunna bjuda på ett varierat program. Karolina håller sig däremot till sin organisttjänst. Totalt genomförs fem program per termin.

De artister som kommer är förstås ofta bekanta till Karolina och David, men också andra som de känner till och tror kan passa.

– Själva sammansättningen av konserter är ett pussel vi lägger, det är en sorts konstnärlig process, för att både vi och publiken ska få ett varierat program. De musiker som blir tillfrågade svarar oftast ja och musiker hör av sig hela tiden. Gör de det i rätt tid och har ett spännande program är de välkomna.

– Så berättar musikerna för andra att de varit här och spelat. Vi märker nu att musiker börjar känna till att vi finns. Om till exempel en kvintett ur Radiosymfonikerna har varit här har ju alla musikerna sina kontakter och efter ett tag börjar det ramla in förfrågningar, som vi förstår har koppling till de som har varit här, berättar David.

Ordnad ekonomi och skäliga gager

Tumba Bruks Musiksalongers huvudsponsor är Botkyrka kommun. Även anslag från Kulturrådet erhålls. Sammanlagt utgör bidragen omkring 30 % av budgeten, men den största inkomstkällan är faktiskt biljettförsäljningen. Och ekonomin går ihop.

– Bidragen har varit oförändrade de senaste åren och vi vet hur mycket pengar vi har, eftersom vi vet hur stor publik vi kan räkna med, säger David.

Paret Karolina Wärn Bråkenhielm och David Wärn driver Tumba Bruks Musiksalonger.

– Vi vill förstås betala ett skäligt arvode och det är inte roligt att behöva pruta. De som kommer hit och ger fullängdskonserter ska egentligen få det tredubbla mot det vi kan betala, men vi behöver ändå inte skämmas, tycker Karolina.

– Alla förstår säkert att gaget inte kan bli detsamma som om man spelar i ett stort konserthus och jag är noga med att från början tala om vad som gäller, fortsätter David.

Musiker som har ett program som ska spelas på flera andra ställen, eller göra en inspelning av, är välkomna att först framföra det i Tumba Bruks Musiksalonger. På så sätt får de ju betalt flera gånger för det stora arbete de lagt ner på att studera in sitt program. Själva har de båda som sagt andra inkomster, eftersom David och Karolina inte alls får ut tillräckligt mycket från den här konsertverksamheten för att kunna leva på det. Så om en eldsjäl kan definieras som någon som genomför något utan att få så mycket betalt för sitt arbete, passar den beskrivningen bra på paret Wärn Bråkenhielm i Tumba Bruks Musiksalonger.

Text och bild: Calle Friedner