Varbergs Konsertförening arrangerar Konsertklubb för barn och unga. Detta för att få de yngre att intressera sig för föreningens konsertprogram. Konsertklubben är en mötesplats för stadens musikelever samtidigt som de träffar en förebild. När Pietro Bonfilio gästade Varbergs Teater med en pianoafton blev det både frågestund och masterclass efter konserten. KammarmusikNytt har i sin tur haft en nyfiken frågestund med Ingrid Emanuelsson, initiativtagaren till arrangemanget.

Varbergs Konsertförening arrangerar Konsertklubb för barn och unga. I samband konserten senast fick deltagarna lära känna pianisten Pietro Bonfilio. Och allt är gratis.

– Konsertklubben har ett VIP-upplägg för alla upp till 20 år. Gratis konsert med fika i pausen plus att deltagarna får komma backstage med frågor efter konserten. Dagen efter konserten arrangerades denna gång även en gratis masterclass. Detta för tre av de lite äldre unga på avancerad nivå. Ett syfte med arrangemanget är att nå ut till en ung publik med vårt konsertprogram, säger Ingrid Emanuelsson.

Pianoafton med Pietro Bonfilio, Varbergs Teater.

Allt som allt: med konsert, fika, frågestund och masterclass blev mötet med Pietro Bonfilio som en mini-pianofestival. Cirka fyrtio barn i blandade åldrar deltog, främst från stadens kulturskola och estetiska program. Deltagarna kom förberedda. Backstage efter konserten räcktes händer upp med frågor om det mesta, allt ifrån matvanor, hur det är att spela inför publik och om tinnitus gör det svårt att höra höga toner.

Frågestunden var på engelska vilket de flesta behärskade. Bland annat fick Konsertklubbens deltagare veta att Pietro Bonfilio är från Italien med studier vid Conservatorio di Musica Giuseppe Verdi i Milano och att han har en masterexamen från Royal Conservatoire of Scotland.

Deltagarna fick även veta att Pietro Bonfilio är döv på ena örat. Tinnitus var med andra ord inget problem.

– Det viktigaste med frågestunden, som jag hoppas de unga får med sig, är att en konsertpianist inte på något sätt är en övermänniska. Vill du lyckas som artist är det hårt jobb som gäller. Pietro berättade att han sitter vid pianot mellan fyra till tio timmar dagligen, säger Ingrid Emanuelsson.

Pietro Bonfilio och Ingrid Emanuelsson tillsammans med masterclass-elever.

Konsertklubben arrangeras alltså i samband med konsertföreningens konserter, som oftast är på Varbergs Teater. Klubben fyller ett behov som mötesplats för stadens musikelever.

– Lektionerna på kulturskolan är ofta individuella. Eleven träffar bara sin lärare. På Konsertklubben finns en chans att umgås och upptäcka andra, någon som också spelar musik och som går på samma skola. Man träffas och delar med sig av sina erfarenheter, vilket jag tycker är viktigt i sammanhanget. Förutom fika och möte med förebild så får deltagaren också nya vänner, säger Ingrid Emanuelsson.

Nästa Konsertklubb arrangeras söndag 1 mars, då i samband med ett nordiskt stjärnmöte på scen – Torleif Thedéen, cello, och Mariana Shirinyan, piano.

Efteråt kanske någon kan ge svar om höga toner och tinnitus.

Mårten Nordhall och Ingrid Emanuelsson förbereder för Konsertklubben.

Om Ingrid Emanuelsson

Pianist och pianopedagog. Har både studerat och arbetat i New York, och spelade sin debutkonsert i Carnegie Hall. Hon är sedan några år tillbaka i Sverige och Varberg, där hon bland annat leder grupper i pianorytmik för femåringar på Kulturskolan. Ingrid är styrelseledamot i Varbergs Konsertförening och i Kammarmusikförbundet.

Text: Jörgen Wade

Bild: Per Axelsson

Psst! Har du tips om hur din förening gör för att locka publik, eller om någon annan aktivitet som du tycker vi ska skriva om i KammarmusikNytt? Kontakta kansliet.