Kansliets Vanessa Labañino svarar på frågor om de regionala arrangörsträffarna, som är i Bollnäs, Malmö och Trollhättan nästa år, 2020. Sista anmälningsdag 15 december. Länk till anmälan nedan.

Vad kostar deltagandet?

– Träffen är gratis och maten är också gratis. Du kan även få övernattning på hotell, om du har mer än en timmes resväg till träffen. Resan får du själv stå för.

När är sista anmälningsdag?

– Sista anmälningsdag är 15 december för alla regionala träffar.

Hur ser programmet ut?

– Programmet består av att arrangörerna, inom sin egen genre, får tid att träffas tillsammans med sitt riksförbund. Sedan kommer vi också träffas i tvärgrupper där det inte nödvändigtvis är samma genre. Det blir inspirerande föresläsningar och självklart musikaliska inslag.

Varför är det viktigt att anmäla sig till de regionala arrangörsträffarna?

– Arrangörer får möjlighet att träffa andra arrangörer för att utbyta erfarenheter. Att alla fem riksförbund gör detta tillsammans breddar även den mötesytan. Under våren kommer vi att ha tre regionala träffar och vi lägger dem i olika regioner för att underlätta för arrangörer så att de inte behöver resa så långt. Du väljer helt enkelt den träff som ligger närmast. Är det inte nån träff på våren som är i närheten kan du avvakta till hösten, då träffen kanske kommer närmare. Detta är första gången som vi genomför de regionala träffarna i samband med andra riksförbund.

Vem är det som håller i träffarna?

– Träffarna arrangeras av RfoD, Svensk Jazz, Kammarmusikförbundet, Kontaktnätet och RANK, fem riksförbund inom Mais och studieförbundet Kulturens. I varje region har vi lokala samarbetspartners så som till exempel, Musik i Syd, Musik i Halland, Region Blekinge, Kultur Gävleborg, Kultur i Väst, Knutpunkt Nefertiti och många fler. Varje riksförbund är ansvarig för en träff. RFoD håller i träffen i Bollnäs, Svensk Jazz i träffen i Trollhättan och Kammarmusikförbundet i Malmö, men på alla träffen finns representanter från varje riksförbund. På varje träff kommer också styrelseledamöter från Kammarmusikförbundet att delta.

Vilken arrangörsträff bör föreningen anmäla sig till?

– Först och främst till den som ligger geografiskt nära, för då har man möjlighet att knyta kontakt med andra arrangörer inom samma geografiska område, samt träffa den regionala musikinstitutionen och andra regionala organisationer, men det är möjligt att även välja en annan träff, det behöver inte vara den närmaste.

Hur många kan anmäla sig från varje förening?

– Max två personer per förening, men finns det platser över går det eventuellt att anmäla fler.

Välkommen med din anmälan senast 15 januari!