Kammarmusikbiennalen Ung & Lovande

Ung & Lovande 2019 26-28 april i Västerås

Finalisterna klara:

Fem duor deltar i 2019 års biennal Ung & Lovande i samband med Kammarmusikförbundets årsmöte i Västerås 26-28 april.
Detta beslöt en enhällig jury när den lyssnade på alla insända ansökningar i Växjö 23 oktober.

De fem grupperna är:

Duo Anda – Carl David Österberg, slagverk och Anna Magnusson, saxofon från Det Jyske Musikkonservatorium i Århus
Duo Carron/Winiarski – Pontus Carron , piano och Kristina Winiarski, cello från Kungl Musikhögskolan i Stockholm
Martinsen & Mateikaite – Daina Mateikaite, violin och Joakim Martinsen, piano från Kungl. Musikhögskolan i Stockholm
Duo Rydén & Rehak – Johannes Rydén, cello och Milan Rehak, accordeon från Kungl. Musikhögskolan i Stockholm
WestPerc Duo - Alexander Göransson och Rasmus Osbeck, slagverk från Högskolan för scen och musik i Göteborg

duoanda

Duo Anda
Anna Magnusson - saxofon (f. 1993)
Carl David Österberg - slagverk (f. 1990)

Duo Anda har sin bas i Århus, Danmark. Duon har existerat sedan 2013 och har redan från starten fokuserat mycket på samtida musik. Instrumentgruppen saxofon och slagverk består av en rad olika instrument och det tillåter många olika instrumentsammansättningar med unika klangbilder vilket duon har använt till sin fördel.
  Duo Anda har under sin verksamma tid bl a fått chansen att jobba ihop med kompositörer som Rob Waring, Andrea Tarrodi och Miklós Maros. Av den sistnämnde har de även uruppfört ett verk .

carron2Duo Carron/Winiarski
Kristina Winiarski – cello (f. 1994)
Pontus Carron – piano (f. 1993)

Kristina Winiarski och Pontus Carron började spela tillsammans 2015 under sin studietid vid kammarmusikutbildningen på Edsbergs Slott i Stockholm. De har båda mottagit stipendier från Kungliga Musikaliska Akademien och Frimurarorden, och vann tillsammans sommaren 2017 pris i tävlingen “International Swedish Duo Competition” i Katrineholm.
  De är båda mycket aktiva som kammarmusiker och har med sin duo gett konserter i bl a Stockholms Konserthus, Uppsala Konsert & Kongress, Kulturhuset i Ytterjärna och på Palladium i Malmö.
  Våren 2018 var de på turné genom hela Sverige i Kungliga Musikaliska Akademiens regi. Deras spel har beskrivits med “mycket närvaro och stort temperament”. Under 2019 väntar bl a medverkan vid Båstads Kammarmusikfestival samt en skivinspelning med verk av Alice Tegnér och Laura Netzel m fl som aldrig tidigare spelats in.

Martinsen

Martinsen & Mateikaite
Joakim Martinsen – piano (f. 1995)
Daina Mateikaite – violin (f. 1992)

Duon träffades på Musikhögskolan i Stockholm. De började spela regelbundet tillsammans under sina studier på Edsbergs slott och som duo har de på kort tid skaffat sig en bred repertoar och gjort ett flertal framföranden både inom och utanför skolan. Joakim går på Edsbergs masterutbildning för professor Mats Widlund och har tidigare tagit kandidatexamen vid Kungl. Musikhögskolan. Våren 2017 gjorde han sin solistdebut med Beethovens andra pianokonsert tillsammans med Gävle Symfoniorkester.
  Daina har tidigare studerat vid Kungl. Musikhögskolan för Bartosz Cajler och på Royal College of Music i London för Daniel Rowland. Våren 2018 tog hon masterexamen på Edsbergs slott där hon gick för professor Per Enoksson. De har tidigare på varsitt håll varit aktiva kammarmusiker och båda har framträtt som solister med orkester.

rydenDuo Rydén & Rehak
Johannes Rydén, cello (f. 1994)
Milan Rehak, accordeon (f. 1994)

Johannes och Milan träffades på Musikhögskolan i Stockholm 2015 och har sedan dess konserterat regelbundet. Fokus i repertoaren ligger främst på musik av Astor Piazzolla och andra kompositörer inom ”nuevo tango” , men duon har även program med musik av bl. a Debussy, Satie och Saint-Saëns i egna arrangemang. De har också framfört musik av den tjeckiske tonsättaren Jiri Teml.
  Duon har bl.a framträtt på Konstakademien, Musikaliska, Musikhögskolan och ett flertal gånger på Accordeonfestivalen i Stockholm.
  Våren 2017 skapade de tillsammans med dansarna Simon Rydén och Michelle Persson en egenproducerad föreställning, ”2(Duo)”, en dansföreställning som framfördes under kulturnatt på Kulturhuset och i Reaktorhallen på KTH.
  2018/19 är duon en av flera ensembler som ingår i utbudet för barn och unga inom Länsmusiken i Stockholm med sin föreställning ”Musik jorden runt”. Där presenterar de musik som är typisk för ett antal olika länder, bl a opera, balkan och ungersk czardas.
Foto: Ebba Broström

westparkWestPerc duo
Rasmus Osbeck – slagverk (f. 1994)
Alexander Göransson – slagverk (f. 1992)

WestPerc duo startade i juni 2017 och sedan dess har mycket hänt. Bland annat åkte vi under sommaren 2018 på turné i delar av västra Sverige för att dela med oss av våra tolkningar av de stycken vi spelar. Vår vision, under turnén och alltid, är att publiken ska kunna följa med i musiken, höra melodier och njuta oavsett om vi spelar melodiskt eller rytmiskt slagverk. Vår repertoar idag är blandad och innehåller såväl musik skriven för slagverk som för andra instrumentgrupper.
Foto: Michael Osbeck
  Våra resor in i hjärtat av slagverks-världen började i tidig ålder då vi båda spelade i slagverksensemblen GOT Motion. Därefter har det rullat på och under våra år på Högskolan för scen och musik i Göteborg tog det fart ordentligt vilket resulterade i att vi startade vår duo. Våra gemensamma framtida mål, efter att nuvarande studier är genomförda, är bland annat att söka masterprogram som grupp och tillsammans utvecklas maximalt.
  Genom åren har duon bl a medverkat vid invigningen av 100-årsjubileum på Högskolan för scen och musik, promotionshögtiden på Göteborgs universitet och slagverksfestivalen Days of percussion, spelat med Göteborgs ungdomskör, gett workshop för elever på Hulebäcksgymnasiet samt ett flertal lunchkonserter i Göteborgsområdet.

Biennalen Ung & Lovande har funnits sedan 1992. Den går vartannat år och vänder sig till unga musikstuderande i ensembler från duo och uppåt. Maximalt fem deltagande grupper väljs ut från inspelningar till finalen. Den vinnande ensemblen får en landsomfattande turné i pris.

Tävlingen

Förslagen bereds av en arbetsgrupp och uttagningarna görs i november.
Fem ensembler tas ut till biennalen.
Uttagna ensembler förbinder sig att närvara vid hela biennalen.
Varje ensemble ger en konsert på 60 minuter. De uttagna ensemblerna ska vara beredda på att presentera sig och sitt program muntligt vid biennalen. Vi lägger stor vikt vid det sceniska framförandet.
Vinnaren av biennalen får en turné som spänner över Kammarmusikförbundets föreningar samt inbegriper en del av Sveriges länsmusikorganisationer.
Vi kombinerar biennalen med Kammarmusikförbundets årsmöte, vilket garanterar ett gott och intresserat deltagande från våra 111 föreningar samt möjligheter att knyta egna kontakter med arrangörer.

Kansliet

Kammarmusikförbundet Kansli