Kammarmusikbiennalen Ung & Lovande

Ung & Lovande 2019 26-28 april i Västerås

Finalisterna klara:

Fem duor deltar i 2019 års biennal Ung & Lovande i samband med Kammarmusikförbundets årsmöte i Västerås 26-28 april.
Detta beslöt en enhällig jury när den lyssnade på alla insända ansökningar i Växjö 23 oktober.

Jury:
Christofer Ekströmer – producent Västmlandsmusiken
Jesper Hamilton – producent Musik i Syd
Klara Hellgren – violinist
Cathja Mörner – avgående ordförande Kammarmusikförbundet

De fem grupperna är:

Duo Anda – Carl David Österberg, slagverk och Anna Magnusson, saxofon från Det Jyske Musikkonservatorium i Århus
Duo Carron/Winiarski – Pontus Carron , piano och Kristina Winiarski, cello från Kungl Musikhögskolan i Stockholm
Martinsen & Mateikaite – Daina Mateikaite, violin och Joakim Martinsen, piano från Kungl. Musikhögskolan i Stockholm
Duo Rydén & Rehak – Johannes Rydén, cello och Milan Rehak, accordeon från Kungl. Musikhögskolan i Stockholm
WestPerc Duo - Alexander Göransson och Rasmus Osbeck, slagverk från Högskolan för scen och musik i Göteborg

Beskrivning av grupperna och program hittar du här.

duoanda

Duo Anda
Anna Magnusson – saxofon (f. 1993)
Carl David Österberg – slagverk (f. 1990)

Duo Anda har sin bas i Århus, Danmark. Duon har existerat sedan 2013 och har redan från starten fokuserat mycket på samtida musik. Instrumentgruppen saxofon och slagverk består av en rad olika instrument och det tillåter många olika instrumentsammansättningar med unika klangbilder vilket duon har använt till sin fördel.
Duo Anda har under sin verksamma tid bl a fått chansen att jobba ihop med kompositörer som Rob Waring, Andrea Tarrodi och Miklós Maros. Ung och Lovande blir Duo Andas första gemensamma tävling men individuellt har båda två deltagit i tävlingar både som solister och i orkester. Var för sig har de t ex medverkat i P2s kammermusikkonkurrance i Danmark, Majaoja Percussion Competition i Finland samt Indoor Percussion Europe i Belgien och Storbritannien. Anna har studerat för Johannes Thorell, Henriette Jensen och Claus Olesen. Carl David har studerat för slagverkarna Daniel Berg, Fredrik Duvling och Henrik Knarborg Larsen.

carron2Duo Winiarski/Carron
Kristina Winiarski – cello (f.1994)
Pontus Carron – piano (f. 1993)

Kristina Winiarski och Pontus Carron började spela tillsammans 2015 under sin studietid vid kammarmusikutbildningen på Edsbergs Slott i Stockholm. De har båda mottagit stipendier från Kungliga Musikaliska Akademien och Frimurarorden, och vann tillsammans sommaren 2017 andra pris i tävlingen “Swedish International Duo Competition”.
De är båda mycket aktiva som kammarmusiker och har med sin duo gett konserter i bl.a. Konserthuset i Stockholm, Classeek Winter Festival i Genève och Uppsala Konsert och Kongress. Våren 2018 var de på turné genom hela Sverige i Kungliga Musikaliska Akademiens regi och spelade svensk musik för gymnasieklasser. Deras spel har beskrivits med “mycket närvaro och stort temperament”. Under 2019 väntar bl.a. medverkan vid Båstads och Sandvikens kammarmusikfestivaler samt en skivinspelning med verk av Alice Tegnér och Laura Netzel m.fl. som aldrig tidigare spelats in.

Martinsen

Martinsen & Mateikaite
Joakim Martinsen – piano (f. 1995)
Daina Mateikaite – violin (f. 1992)

Duon träffades på Musikhögskolan i Stockholm och började spela regelbundet tillsammans under sina studier på Edsbergs Slott. Som duo har de på kort tid skaffat sig en bred repertoar som innefattar både de stora romantiska sonaterna och nittonhundratalets många olika stilar, inte minst minimalismen. Joakim går på Edsbergs masterutbildning för Mats Widlund och har tidigare tagit kandidatexamen vid Kungl. Musikhögskolan. Joakim spelar regelbundet på konserter och festivaler runt om i Sverige och Europa och våren 2017 gjorde han sin solistdebut med Beethovens andra pianokonsert tillsammans med Gävle Symfoniorkester. Han har även varit solist med bland annat Edsbergs Kammarorkester, och har mottagit stipendier från Stockholm Stad och Frimurarorden. 2020 spelar han, utöver studier och konserterande, Griegs pianokonsert med KMH Symfoniorkester. Daina har tidigare studerat vid Kungl. Musikhögskolan för Bartosz Cajler, på Royal College of Music i London för Daniel Rowland och på Edsbergs Slott för Per Enoksson. Hon har vunnit flera nationella och internationella tävlingar såsom Polstjärnepriset, Stockholm International Music Competition och Pan Europa-priset. Hon har också varit solist med flera kammar – och symfoniorkestrar såsom Gävle Symfoniorkester, KMH symfoniorkester, Klaipeda och Siauliai kammarorkestrar m.m. Just nu jobbar Daina i Göteborgs Symfoniker. Hösten 2019 påbörjar hon utbildningen Artist Diploma of Performance vid Royal College of Music i London. Senare i år spelar duon bland annat i Göteborgs Konserthus och kommer även att spela in minimalistiska verk av Arvo Pärt och Max Richter.

rydenDuo Rydén & Rehak
Johannes Rydén, cello (f. 1994)
Milan Rehak, accordeon (f. 1994)

Johannes och Milan träffades på Musikhögskolan i Stockholm 2015 och har sedan dess konserterat regelbundet. Fokus i repertoaren ligger främst på musik av Astor Piazzolla och andra kompositörer inom ”nuevo tango” , men duon har även program med musik av bl. a Debussy, Satie och Saint-Saëns i egna arrangemang. De har också framfört musik av den tjeckiske tonsättaren Jiri Teml. Duon har bl.a framträtt på Konstakademien, Musikaliska, Musikhögskolan och ett flertal gånger på Accordeonfestivalen i Stockholm. Våren 2017 skapade de tillsammans med dansarna Simon Rydén och Michelle Persson en egenproducerad föreställning, ”2(Duo)”, en dansföreställning som framfördes under kulturnatt på Kulturhuset och i Reaktorhallen på KTH.
2018/19 är duon en av flera ensembler som ingår i utbudet för barn och unga inom Länsmusiken i Stockholm med sin föreställning ”Musik jorden runt”. Där presenterar de musik som är typisk för ett antal olika länder, bl a opera, balkan och ungersk czardas.

WestPerc DuoWestPerc duo
Rasmus Osbeck – slagverk (f. 1994)
Alexander Göransson – slagverk (f. 1992)

WestPerc Duo startade 2017 på Högskolan för scen och musik i Göteborg. Sedan dess har mycket hänt. Duon har spelat i många olika sammanhang såsom slagverksfestivalen “Days of percussion”, Göteborgs universitets doktorspromotion och 100-årsjubiléet för Högskolan för scen och musik. Under sommaren 2018 turnerade duon i västra Sverige. Repertoaren är blandad av både melodiskt och rytmiskt slagverk. Den innehåller musik komponerad för slagverk men även verk skrivna för andra instrumentgrupper. Gruppens vision är att publiken ska kunna följa med i musiken och njuta oavsett om det melodiska eller det rytmiska står i fokus. Medlemmarnas musikaliska resa började i tidig ålder i slagverksensemblen Got motion. Efter det har Rasmus och Alexander gått samma väg genom gymnasiet, folkhögskola och slutligen högskola. Deras nästa gemensamma mål är att söka sig vidare utomlands till ett masterprogram inom kammarmusik. Under åren som har gått har de studerat för bland annat Daniel Berg, Roger Carlsson, Hans Hernqvist och Einar Nielsen. De har även spelat för gästlärare som Martin Grubinger, Simon Crawford Phillips och Joó Szabolcs.

Tävlingen

Förslagen bereds av en arbetsgrupp och uttagningarna görs i november.
Fem ensembler tas ut till biennalen.
Uttagna ensembler förbinder sig att närvara vid hela biennalen.
Varje ensemble ger en konsert på 60 minuter. De uttagna ensemblerna ska vara beredda på att presentera sig och sitt program muntligt vid biennalen. Vi lägger stor vikt vid det sceniska framförandet.
Vinnaren av biennalen får en turné som spänner över Kammarmusikförbundets föreningar samt inbegriper en del av Sveriges länsmusikorganisationer.
Vi kombinerar biennalen med Kammarmusikförbundets årsmöte, vilket garanterar ett gott och intresserat deltagande från våra 111 föreningar samt möjligheter att knyta egna kontakter med arrangörer.

Kansliet

Kammarmusikförbundet Kansli