gracart

Kammarmusikaktuellt

Ny(a) modigheter - sök pengar till modiga musikprojekt i höst

Vad är en modig konsertidé för din förening? Vad skulle ni vilja boka, men hittills inte vågat?
Som arrangör har du under 2017 möjlighet att ansöka om stöd på upp till 15 000 kronor per konsert för att genomföra modiga konsertidéer — konserter som går utanför ramen för det ni vanligtvis bokar. Projektet drivs av samarbetsorganisationen MAIS med stöd av Postkodlotteriet.
Läs mer på projektets hemsida: http://www.nyamodigheter.se

Fortbildningskursen Check i Västerås 18-19november

I höst blir det återigen fortbildningsdagar för alla medlemmar i Kammarmusikförbundet och andra förbund inom MAIS - Musikarrangörer i samverkan. Mer om innehåll och praktiska ting kommer under september. Den senaste informationen hittar du på MAIS:s hemsida: http://www.mais.se

Beviljade projekt i Ny(a)modigheter

Här nedan kan du läsa om projekten som de fem kammarmusikföreningarna fått beviljade. En del är redan genomförda men texterna är förstås skrivna dessförinnan. Kanske en inspiration för fler modiga projekt?

Sevedbygdens musikförening

Musik i kretslopp - en konsert som förenar och korsbefruktar musik och kultur och miljö.
Platsen är Ingebo Hagar 5km söder om Vimmerby, en by som arbetar kretsloppsmässigt med en hållbar framtid som mål. Repertoaren innehåller barnkonsert och teater för de yngsta, dans och musik av Kulturskolan och Musikskolan för alla åldrar, kammarmusik för alla åldrar och jazzmusik för alla åldrar, natten lång!
Avkastningen från konserten går till inköp av solceller, vilka genererar solel, vars intäkt går till Kulturskolan i Vimmerby.

Det modiga för oss är att boka professionella musiker från Stockholm och förlägga konserten till en gammal vacker lada i en småländsk bondby. Det modiga handlar också om att vi riktar oss till en betydligt yngre och brokigare målgrupp än den som är den traditionella publiken vid Sevedbygdens musikförenings konserter (svenskfödda äldre kvinnor och män)

Båstads kammarmusikförening

Välkända tonsättaren Karin Rehnqvist dirigerar sitt verk "Ropade någon?" för två kulningssopraner, trumpet, horn, trombon och publik med pinglor ute på Lyckantorget. Ursprungligen skrev hon verket för Hötorget i Stockholm, nu får vi uppleva en version för sommarbåstad!

Båstad Kammarmusikfestival spelar normalt på konsertscener, i kyrkor m fl lokaler. Vi vill nu göra ett "publiköverfall" genom att göra en utomhuskonsert vid Båstads "köpcentrum" Lyckantorget.

Örebro Kammarmusikförening

"Tjena känslor" med Sexton strängar.
Stråkkvartetten Sexton strängar utforskar det här med känslor. Med musiken som farkost slungas barnen ut på en fartfylld och omväxlande känsloresa.
Barnen lyssnar, sjunger, deltar och känner i föreställningen.

Det är första gången vi bokar en grupp med en föreställning som riktar sig till barn.
Vi vill gärna utvidga vår kammarmusikserie till att också innefatta barnkonserter, och det här är första gången.

Göteborgs Pianofestival

"Familjekonsert med Djurens Karneval" under Göteborgs Pianofestival.
Repertoar: Saint Saens: Djurens karneval med berättare med fyra pianister samt ensemble och bildkonstellation.

Pianister och musiker kommer att väljas ut. Malvakvartteten har tackat ja. Vi har påbörjat ett samarbete med Kultur i Väst.

Göteborgs Pianofestival arrangerar för första gång en stor "kammarmusikalisk" konsert som en familjekonsert. Konserten är riktad till alla målgrupper och passar både för stora och små. Som arrangör är detta en modig bokning eftersom det är första gången vi anordnar ett stort kammarmusikaliskt projekt. Flera musiker ska anlitas och vid sidan om, för att göra konserten ännu attraktivare, kommer en berättare och en bildkonstellation att medverka på scen.

Lidköpings konsertförening

Sing Along Baby! Konsert med allsång och instrumentvisning för barn 1-8 år med föräldrar. Lina Nyberg och Vindla-kvartetten. Folkets Hus, Lidköping.

Lidköpings Konsertförening har en klassisk repertoar med fr.a. kammarmusik och körverk riktad till traditionell konsertpublik. Vi har aldrig ordnat konsert för barn. Valet av ensemble är också ovanlig i barnsammanhang.

Uppdatering av Verkkommentarerna i april 2017

Verkkommentarerna som finns under fliken Medlemmar/Hjälpmedel har uppdaterats med nio nya verk i april 2017:

De nya verken är:

Gade, Niels             Pianotrio
                             Stråkkvartett op. 63
d’Indy                    Pianokvartett
Lange-Müller           Pianotrio
Norman, Ludvig       Pianokvartett op. 10
                              Stråkkvartett op. 42
Pejacevic                 Stråkkvartett op. 58
Rimskij-Korsakov     Pianotrio c-moll
Schumann               Pianotrio g-moll op. 110

Om Kalendariet

Om din förening är medlem i Kammarmusikförbundet och vill ha in information i kalendariet om konserter som din förening arrangerar kan du skicka ett mail till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. i editerbart format, alltså ej pdf, med följande innehåll i ordning:

Rubrik
Information om program/musiker
Övrig info, t.ex. entrépris.

Kansliet

Kammarmusikförbundet Kansli