gracart

Kammarmusikaktuellt

Boka Duo Magnus & Irina!

Nu kan du boka årets bejublade vinnare i Ung & Lovande Magnus Holmander, klarinett och Irina Serotiuk, accordeon. Deras turné äger rum i september och oktober 2018.
Duon strävar efter att få fram mer kammarmusik skriven i original för accordeon och lägger en beställning på ett verk av Andrea Tarrodi. Det kommer att uruppföras i samband med turnén precis som ett nytt stycke av den ukrainska kompositören Artem Nyzhnyk. På turnén dessutom verk av bl a Claude Debussy, Magnus Holmander och Malcolm Arnold.
Turnén äger rum under två perioder.
Period 1: 23 september -7 oktober 2018 i Sörmland samt norra halvan av Sverige
Period 2: 14-28 oktober 2018 i Södra Sverige samt Närke och Västmanland
Kontakta producenterna för mer information och bokning:
Christofer Ekströmer, musikproducent, Västmanlandsmusiken (arr period 1 och period 2, Södermanland, Närke och Västmanland)
Ulrika Gunnarsson, producent Musik i Syd (arr period 2, Götaland)
Beställ senast 30 april 2018

Publiken i fokus- seminarium 27 januari 2018

MAIS och projektet Ny(a)modigheter arrangerar ett seminarium om Publiken i fokus i Stockholm 27/1. Seminariet är kostnadsfritt och öppet för alla arrangörer att delta i.
Seminariet handlar om hur konsertarrangörer kan arbeta med publikutveckling utifrån ett normkritiskt och inkluderande perspektiv.
För arrangörer som fått stöd från Ny(a)modigheter är det obligatoriskt att genomgå Publiken i fokus som även finns i form av studiematerial, men du kan välja att gå på seminariet istället.
I första hand prioriteras två deltagare per förening, fler deltagare i mån av plats. Arrangörer som är medlemmar i något av MAIS:s förbund kan söka resestöd på max 1500:- för att delta. Detta görs i anmälningsformuläret på www.nyamodigheter.se/publiken-i-fokus

Ny(a)modigheter - pengar till modiga musikprojekt.

Sök upp till 30.000 kronor senast 15 januari!
Du kan genomföra ditt projekt fram till 30 juni 2018
Syftet med Ny(a)modigheter är att konsertarrangörer ska kunna få bidrag för att arrangera evenemang de normalt inte vågar. Det kan handla om att bryta genrer, satsa på en ny målgrupp eller en ny arena.
Fram till 15 januari kan du ansöka om 30 000 kronor, alltså 10 subventionerade musikergager à 3 000:-.
Tiden för genomförande av konserter inom projektet förlängts till 30/6 2018. Detta gäller för alla som fått stöd av Ny(a)modigheter, oavsett i vilken ansökningsomgång du deltagit.
Projektet drivs av samarbetsorganisationen MAIS med stöd av Postkodlotteriet.
Till hemsidan: http://www.nyamodigheter.se

Beviljade projekt i Ny(a)modigheter

Här nedan kan du läsa om projekten som de fem kammarmusikföreningarna fått beviljade. En del är redan genomförda men texterna är förstås skrivna dessförinnan. Kanske en inspiration för fler modiga projekt?
Sevedbygdens musikförening
Musik i kretslopp - en konsert som förenar och korsbefruktar musik och kultur och miljö.
   Platsen är Ingebo Hagar 5km söder om Vimmerby, en by som arbetar kretsloppsmässigt med en hållbar framtid som mål. Repertoaren innehåller barnkonsert och teater för de yngsta, dans och musik av Kulturskolan och Musikskolan för alla åldrar, kammarmusik för alla åldrar och jazzmusik för alla åldrar, natten lång!
   Avkastningen från konserten går till inköp av solceller, vilka genererar solel, vars intäkt går till Kulturskolan i Vimmerby.
   Det modiga för oss är att boka professionella musiker från Stockholm och förlägga konserten till en gammal vacker lada i en småländsk bondby. Det modiga handlar också om att vi riktar oss till en betydligt yngre och brokigare målgrupp än den som är den traditionella publiken vid Sevedbygdens musikförenings konserter (svenskfödda äldre kvinnor och män)
Båstads kammarmusikförening
Välkända tonsättaren Karin Rehnqvist dirigerar sitt verk "Ropade någon?" för två kulningssopraner, trumpet, horn, trombon och publik med pinglor ute på Lyckantorget. Ursprungligen skrev hon verket för Hötorget i Stockholm, nu får vi uppleva en version för sommarbåstad!
   Båstad Kammarmusikfestival spelar normalt på konsertscener, i kyrkor m fl lokaler. Vi vill nu göra ett "publiköverfall" genom att göra en utomhuskonsert vid Båstads "köpcentrum" Lyckantorget.
Örebro Kammarmusikförening
"Tjena känslor" med Sexton strängar.
   Stråkkvartetten Sexton strängar utforskar det här med känslor. Med musiken som farkost slungas barnen ut på en fartfylld och omväxlande känsloresa.
   Barnen lyssnar, sjunger, deltar och känner i föreställningen.
   Det är första gången vi bokar en grupp med en föreställning som riktar sig till barn.
   Vi vill gärna utvidga vår kammarmusikserie till att också innefatta barnkonserter, och det här är första gången.
Göteborgs Pianofestival
"Familjekonsert med Djurens Karneval" under Göteborgs Pianofestival. Repertoar: Saint Saens: Djurens karneval med berättare med fyra pianister samt ensemble och bildkonstellation. Pianister och musiker kommer att väljas ut. Malvakvartteten har tackat ja. Vi har påbörjat ett samarbete med Kultur i Väst. Göteborgs Pianofestival arrangerar för första gång en stor "kammarmusikalisk" konsert som en familjekonsert. Konserten är riktad till alla målgrupper och passar både för stora och små. Som arrangör är detta en modig bokning eftersom det är första gången vi anordnar ett stort kammarmusikaliskt projekt. Flera musiker ska anlitas och vid sidan om, för att göra konserten ännu attraktivare, kommer en berättare och en bildkonstellation att medverka på scen.
Lidköpings konsertförening
Sing Along Baby! Konsert med allsång och instrumentvisning för barn 1-8 år med föräldrar. Lina Nyberg och Vindla-kvartetten. Folkets Hus, Lidköping. Lidköpings Konsertförening har en klassisk repertoar med fr.a. kammarmusik och körverk riktad till traditionell konsertpublik. Vi har aldrig ordnat konsert för barn. Valet av ensemble är också ovanlig i barnsammanhang.
Norra Hälsinglands Konsertförening
i Hudiksvall planerar en konsert där konstmusik och folkmusik möts. Konserten vänder sig till barn, ungdomar samt  nya svenskar.
Avalon Music Consort
planerar en klassisk konsert i Göteborgs nattliv, på klubben Yaki-da, och vill där nå en publik från 18 år och uppåt.

Nya verkkommentarer november 2017

Lekeu                   Violinsonat, pianotrio
Magnard,              Cellosonat, pianotrio
Ropartz                 Pianotrio
Tjajkovskij             Stråkkvartett nr 3, stråksextett , Souvernir de Florence

Lekeu, Magnard och Ropartz är nya tonsättare i verkkommentarerna.
Dessutom har ett antal befintliga filer revideras: Aulin, Haydn 1, Janacek, Mozart IV och Sibelius.
Klicka här, så kommer du till Verkskommentarerna.

Om Kalendariet

Om din förening är medlem i Kammarmusikförbundet och vill ha in information i kalendariet om konserter som din förening arrangerar kan du skicka ett mail till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. i editerbart format, alltså ej pdf, med följande innehåll i ordning:

Rubrik
Information om program/musiker
Övrig info, t.ex. entrépris.

KammarmusikNytt

KammarmusikNytt är Kammarmusikförbundets nättidskrift. Den kommer ut med fem nummer årligen, tre på våren och två på hösten. Här hittar du artiklar, intervjuer, reportage och recensioner med anknytning till förbundets verksamhet. Redaktionen består av Sverker Ahlenius (samordnare), Calle Friedner och Kerstin Nilsson. Vill du medverka eller tipsa om något du tycker KammarmusikNytt borde skriva om, kontakta redaktionen via e-post: sverker.ahlenius@telia.com
Det senaste numret, nr 5 2017, kommer du till genom att klicka på pop-up-menyn under fliken Aktuellt på startsidan.

Kansliet

Kammarmusikförbundet Kansli